PEDOT
(Dan.
7. luku)
Seurakunnan
ylösotto ja valtakuntien tuho (kirjoitettu 11.09.2001)
Luen
kirjani esipuheen, koska siitä käy ilmi, että olen kauan seurannut
Danielin kirjan mainitsemia petoja.
Suomen
kansalle on vuosikymmenien aikana tullut monia varteenotettavia
profetioita Venäjän karhun liikkeistä. Näitä sanomia on
vähätelty ja niille jopa naurettu, koska mitään ei ole heti
alkanut tapahtua, ja sen seurauksena jumalanpelko on hiipunut,
hengellinen elämä tullut penseäksi ja alettu kulkea kohti
luopumusta. Jumalan armollista pitkämielisyyttä on halveksittu.
Nyt olemme tulleet vuosikymmenelle, jolloin alkaa todella tapahtua…
Kirjani
esipuhe vuodelta 2001 (vähän yli 20 vuotta sitten):
Esipuhe:
Tämän
kirjan juuret ulottuvat aina 70-luvulle saakka. Olin silloin
herätyksessä ja suuresti kiinnostunut kaikesta hengellisestä
kirjallisuudesta. Vaasa-lehdestä luin kirjoituksen opettaja Kilpi
Kylälästä ja hänen profetaalisesta tutkimustyöstään. Myös
hänen piirtämästään Danielin patsaasta oli suuri kuva ja ohessa
lyhyt haastattelu, jossa hän kertoi, mitä Jumala oli hänelle
puhunut. Lehtijutussa tuli esille Danielin kirjan 2. ja 7. luvun
profetaalinen ilmoitus niin vaikuttavalla tavalla, että tilasin
välittömästi Kylälän koko vihkosarjan, jossa hän käsitteli
näitä asioita.
Tulin
itse uskoon syksyllä v. 1979 ollessani lomamatkalla Israelissa.
Uskoontulooni vaikutti suuresti, kun jouduin myöntämään
profetaalisen sanan toteutumisen ajassamme. Ymmärsin, että Jumala
puhuu meille Sanassaan, Raamatussa. Kaikki mitä Hän sanoo, tulee
tapahtumaan. Jumala valvoo Sanaansa toteuttaakseen sen (Jer.1:12).
Uskoontuloni
jälkeen Kylälän kirjoitukset ja piirrokset innostivat minua
tutustumaan Raamattuun ja erityisellä mielenkiinnolla Danielin
kirjan lukuihin 2 ja 7.
Profeetta
koetellaan Raamatun mukaan siten, että tutkitaan hänen sanomansa
paikkansapitävyys ja myös se, viekö julistus kuulijoita lähemmäksi
Jumalaa vai ei (5Moos.13:1-5).
Olen
yli 20 vuoden aikana useaan otteeseen palannut siihen ilmoitukseen,
jonka Kylälä sai, ja rohkenen sanoa, että hän sai tehtävän
Jumalalta. Kaikki se toteutui hyvin tarkkaan, mitä hän sai
tehtäväksi Hengen ilmoituksen kautta, vaikkakin hänen omat
päätelmänsä olivat osittain virheellisiä.
Aralla
mielellä tuon nyt esiin sen, minkä olen kokenut Jumalan
johdatukseksi, tämän Kylälän työn jatkona. Tuleva aika on
lahjomaton tuomari siinä, onko Pyhä Henki ollut mukana tässä
työssä vai ainoastaan oma innostus. Profeettana en itseäni
missään tapauksessa pidä!
Alajärvellä
12.09.2001
Seuraavaksi
otteita kirjastani:
Danielin
toinen luku:
Babyloniaa
vastaa USA ja Englanti, Persiaa vastaa Venäjä, Kreikkaa
vastaa
Saksa, Rooman Imperiumia vastaa aluksi EEC, EU ja lopuksi
antikristuksen
kymmenvaltioliitto.
Samat
valtiot edustavat petoja samassa järjestyksessä ajassamme.
Danielin
seitsemäs luku – juuri meidän aikaamme!
Leijona
(USA),
Karhu (VENÄJÄ),
Pantteri
(SAKSA), kymmensarvinen
peto (ANTIKRISTUKSEN LIITTO)
Dan.7:1-14:
Belsassarin,
Baabelin kuninkaan, ensimmäisenä hallitusvuotena Daniel näki unen,
päänsä näyn, vuoteessansa. Sitten hän kirjoitti tämän
unen.
Kertomuksen
alku on tämä: Daniel lausui ja sanoi: Minä näin yöllä näyssäni,
ja katso, taivaan neljä tuulta kuohutti suurta merta. Ja merestä
nousi neljä suurta petoa, kukin erilainen kuin toinen.Ensimmäinen
oli kuin leijona, mutta sillä oli kotkan siivet. Minun sitä
katsellessani reväistiin siltä siivet, ja se nostettiin maasta
pystyyn ja asetettiin kahdelle jalalle niinkuin ihminen, ja sille
annettiin ihmisen sydän. Ja katso, oli toinen peto, joka oli karhun
näköinen. Se nostettiin toiselle kyljellensä, ja sillä oli suussa
kolme kylkiluuta, hammasten välissä; ja sille sanottiin näin:
"Nouse ja syö paljon lihaa." Tämän jälkeen minä näin,
ja katso, oli taas toinen peto, pantterin kaltainen, ja sen selässä
oli neljä linnunsiipeä. Sillä pedolla oli neljä päätä, ja
sille annettiin valta. Sen jälkeen minä näin yöllisessä
näyssäni, ja katso, oli neljäs peto, kauhea, hirmuinen ja ylen
väkevä; sillä oli suuret rautaiset hampaat, ja se söi ja murskasi
ja tallasi tähteet jalkoihinsa. Se oli erilainen kuin kaikki
edelliset pedot, ja sillä oli kymmenen sarvea. Minä tarkkasin
sarvea, ja katso, eräs muu pieni sarvi puhkesi niiden välistä, ja
kolme edellisistä sarvista reväistiin pois sen edestä. Ja katso,
sillä sarvella oli silmät kuin ihmisen silmät, ja suu, joka
herjaten puhui. Minun sitä katsellessani valtaistuimet asetettiin,
ja Vanhaikäinen istuutui. Hänen vaatteensa olivat valkeat kuin lumi
ja hänen päänsä hiukset kuin puhdas villa. Hänen valtaistuimensa
oli tulen liekkejä, ja sen pyörät olivat palavaa tulta. Tulivirta
vuoti, se kävi ulos hänestä; tuhannen tuhatta palveli häntä, ja
kymmenen tuhatta kertaa kymmenen tuhatta seisoi hänen edessänsä.
Oikeus istui tuomiolle, ja kirjat avattiin.
Minä
katselin, ja silloin, niiden herjaavien sanojen tähden, joita sarvi
puhui, minun katsellessani peto tapettiin, ja sen ruumis hävitettiin
ja heitettiin tuleen palamaan. Ja muiltakin pedoilta otettiin valta
pois; niiden elämän pituus oli määrätty aikaa ja hetkeä myöten.
Minä näin yöllisessä näyssä, ja katso, taivaan pilvissä tuli
Ihmisen Pojan kaltainen; ja hän saapui Vanhaikäisen tykö, ja hänet
saatettiin tämän eteen.
Ja hänelle annettiin valta, kunnia ja valtakunta, ja kaikki kansat,
kansakunnat ja kielet palvelivat häntä. Hänen valtansa on
iankaikkinen valta, joka ei lakkaa, ja hänen valtakuntansa on
valtakunta, joka ei häviä.
PETOJEN
LOPULLISET LIIKKEET
Kommenttini
nyt: Uskon kaiken tämän tapahtuvan tällä vuosikymmenellä.
Lainauksia
kirjastani 20 vuoden takaa - kirjoitin näin:
ENSIMMÄINEN
PETO ON LEIJONA - USA,
jolla on kotkan siivet
Leijona
on eläinten kuningas, voimakas ja pelätty peto. Vielä
mahtavammaksi leijonan tekevät sen siivet. Tällainen siivillä
varustettu eläin on entistäkin nopeampi, ja sen vaikutusalue
laajempi. Tällainen on tämän päivän leijona – USA. Se
kontrolloi koko maailmaa suuren sotalaivastonsa turvin ja vakoilevan
satelliittiverkkonsa kautta, joka sillä on avaruudessa. Kotkan
siivillä varustettu leijona pitää myöskin sotilastukikohtia
ympäri maailmaa.
Amerikka
on ollut suurena siunauksena monille kansoille lähettämällä
runsaasti lähetystyöntekijöitä ja varoja evankeliumin työhön.
Se on ollut myös hyvin näyttävästi Israelin rinnalla näinä
vuosikymmeninä. Amerikasta on myös tullut paljon pahaa, se on
saastuttanut ihmismieliä filmiteollisuutensa ja monien harhaoppien
kautta.
LEIJONALTA
REVÄISTÄÄN SIIVET
USA:lta
reväistään pois kotkan siivet, ja se asetetaan kahdelle jalalle ja
sille annetaan ihmisen sydän. Onko seurakunnan ylösotto sama kuin
siipien repäisy? Tapahtuuko nöyryytys sotilaallisesti?
Ylösoton
jälkeen maailmassa syntyy suuri herätys. Amerikassa jos missä
tiedetään se, että Jeesus hakee uskovaiset pois maan päältä.
TERRORI-ISKU
NEW YORKIIN
Kirjani
oli jo melkein lähtemässä painoon, kun tapahtui 11.9. klo 16.00
Suomen aikaa hirvittävin terroriteko, mitä maailmassa on koskaan
tapahtunut. Väkivalta on noussut vitsaksi jumalattomuudelle
(Hes.7:11).
Amerikan
vapauden ja kaupallisen suuruuden ylpeys, World Trade Center joutui
iskun kohteeksi kuten myös Pentagon. Neljä kaapattua
matkustajakonetta matkustajineen oli matkalla kohteisiinsa. Kaksi
konetta iskeytyi pilvenpiirtäjiin ja yksi Pentagoniin. Yksi koneista
joko ammuttiin alas tai sen matkustajat saivat estettyä sen
iskeytymisen johonkin tärkeään kohteeseen.
Kaivaukset
raunioilla ovat käynnissä, ja tuhoista ei vielä lopullisesti
tiedetä. Kuolleita on kuitenkin paljon, jopa tuhansia New Yorkin
pormestarin mukaan.
Onko
patsas jo tässä vaiheessa valmis, ja lähteekö leijona nyt
liikkeelle?Tämän kirjan lukijat tulevat tämän näkemään. Olemme
joka tapauksessa suurten tapahtumien edessä eikä maailma enää
tule olemaan entisensä. Jumala sallii vihan nousta ja antaa tulla
suuria mullistuksia.
Pelkään
Israelin jäävän pian aivan yksin. Tämän konfliktin loppu voi
johtaa Amerikan vetäytymiseen pois Israelin rinnalta. Raamattu
osoittaa selvästi sen, että Israelilla ei tule olemaan ystäviä ja
suuressa tuskassa se huutaa avuksi Israelin Messiasta ja Hän kuulee
tämän hätähuudon.
VENÄJÄN
KARHU
Ja
katso, oli toinen peto, joka oli karhun näköinen.
Dan.7:5
Ja
katso, oli toinen peto, joka oli karhun näköinen. Se nostettiin
toiselle kyljellensä, ja sillä oli suussa kolme kylkiluuta,
hammasten välissä; ja sille sanottiin näin: "Nouse ja syö
paljon lihaa.
Karhu
on voimakas eläin. Luonteeltaan karhu on aika säyseä, mutta
puolustaessaan pentujaan ja ollessaan nälkäinen karhu on hirvittävä
peto. Nämä piirteet tulevat myös esiin Venäjän karhun lähtiessä
liikkeelle.
Raamattu
näyttää antavan kuvan, että karhu on nälkäinen. Mitä
kylkiluita se on kalunnut, emme tiedä, mutta sille annetaan lupa
lähteä syömään PALJON lihaa.
Hes.38:15
ja
lähdet asuinpaikastasi pohjan periltä, sinä ja sinun kanssasi
lukuisat kansat, jotka kaikki ratsastavat hevosilla: suuri joukko,
lukuisa sotaväki.
Me
näemme tässä karhun, jonka maantieteellinen sijoitus ei voi
viitata muuhun kuin Venäjään. Se lähtee pohjan periltä
sotavoimineen.
Hes.39:2
Minä
kuljetan sinua, talutan sinua, nostatan sinut pohjan periltä ja
annan sinun hyökätä Israelin vuorille.
Pohjan
periltä, Jäämeren reunoilta saakka, lähtevät Googin joukot
liikkeelle. Jumalan talutusnuorassa valtakunnat täyttävät
profeetalisen sanan viimeistä piirtoa myöten. Israel on niiden
maiden joukossa, joihin Goog joukkoineen karkaa.
Hes.38:4
Minä
kuljetan sinua, panen koukut sinun leukoihisi ja nostatan sotaan
sinut ja kaiken sinun sotaväkesi: hevoset ja ratsumiehet, kaikki
pulskasti puettuja, suuren joukon suurine ja pienine kilpineen,
miekankantajia kaikki .
Koukut
leuoissa kuvaavat sitä, kuinka tahdoton Goog on siinä tilanteessa,
kun on tullut Jumalan aika liikutella karhua ja antaa sille runsaasti
lihaa.
Hes.38:12
Sinä
aiot saalista saada, ryöstettävää ryöstää, ojentaa kätesi
raunioita kohti, jotka on saatu asutuiksi, ja kansaa kohti, joka on
koottu pakanakansain seasta, joka on hankkinut karjaa ja omaisuutta
ja asuu maan navassa.
Goog
on liikkeellä ryöstämässä. Onko karhun nälkä niin suuri, että
se joutuu lähtemään tähän alhaiseen ryöstösotaan Israelia
vastaan? Israelia on riistetty vuosisatoja ja tapettu vain sen
tähden, että se on juutalainen kansa. Nyt Jumala sallii kansalleen,
joka on koottu kotimaahansa pakanain seasta, vielä tämänkin
ryöstöyrityksen. Ryöstösota Israelin kohdalla jää Googilta
vain yritykseksi, koska Jumala osoittaa voimansa puolustaessaan
kansaansa. Googin joukot tulevat kaatumaan Israelin vuorille
(Hes.38:18-23).
Tämä
on karhun kukistumisen hetki ja tapahtuu samoihin aikoihin leijonan
tuhon kanssa, koska patsaan valtakunnat tuhoutuvat yhdellä haavaa.
Hes.38:8-9
Ole
valmis, varustaudu, sinä ja kaikki joukkosi, jotka ovat kokoontuneet
sinun luoksesi, ja ole sinä varalla heitä varten. Pitkien aikojen
perästä sinä saat määräyksen, vuotten lopulla sinun on
karattava maahan, joka on tointunut miekan jäljiltä, koottu monien
kansain seasta, - mentävä Israelin vuorille, jotka kauan aikaa
olivat olleet rauniomaana; se on tuotu pois kansojen seasta, ja he
asuvat turvallisina kaikki tyynni.
Sinä
hyökkäät kuin rajuilma, tulet kuin pilvi, peittääksesi maan,
sinä ja kaikki sotalaumasi ja lukuisat kansat, jotka ovat sinun
kanssasi.
Varustautuminen
oli hyvin kiivasta 1980-luvulla mutta on ainakin näennäisesti
jonkin verran rauhoittunut sen jälkeen. Emme kuitenkaan tiedä,
mitä todellisuudessa tapahtuu. Uskon enemmän Raamatun ilmoitukseen
kuin poliittiisiin sopimuksiin ja valheellisiin lupauksiin.
Israel
on koottu pitkän hajaannuksessa olon jälkeen omaan maahansa,
maahan, joka oli kauan aikaa raunioina ja on saanut nyt runsaasti
asukkaita. Israelin väkiluku ylitti 6 miljoonaa vuonna 1999. Tässä
on mielenkiintoinen yhteys: kuusi miljoonaa juutalaista tapettiin
Hitlerin kaasukammioissa, ja nyt Israelin väkiluku on kuusi
miljoonaa. Onko tämä merkki siitä, että pyhän kansan yhden osan
hajotus on päättynyt (Dan.12:7)?
Hyökkäys
Lähi-Itään tapahtuu ilmahyökkäyksenä. Viholliskoneet peittävät
pilvenä Israelin taivaan. Silloin nousee JUMALAN VIHA:
Hes.38:18
Mutta
sinä päivänä, jona Goog karkaa Israelin maahan, sanoo Herra,
Herra, nousee minun vihani hehku.
Alkaako
karhun liikkeiden aikana VIHAN AIKA? Jos näin on, niin seurakunta ei
ole enää tässä vihan ajassa!
1Tess.5:8-9
Mutta
me, jotka olemme päivän lapsia, olkaamme raittiit, ja olkoon
pukunamme uskon ja rakkauden haarniska ja kypärinämme pelastuksen
toivo.
Sillä
ei Jumala ole määrännyt meitä vihaan, vaan saamaan pelastuksen
Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta…
Tämä
on valtava lupaus Jumalan lapsille. Meitä Jumala EI OLE MÄÄRÄNNYT
VIHAAN! Vihan aika kyllä tulee, mutta me olemme siitä poissa.
MIKÄ
ON SUOMEN KOHTALO karhun naapurina?
Suomen
alue ei ole kuulunut muinaiseen Rooman valtakuntaan. Merkitseekö
tämä sitä, että Suomi irrotetaan vielä EU:sta? Suomi on kuulunut
patsaaseen sen profetaalisen esitäyttymyksen aikana, nimittäin
Venäjän kautta. Vuoteen 1917 saakka Suomi oli karhun vallan alla.
Meneekö tilanne samaan lopputäyttymyksen aikana, se tullaan
näkemään lähivuosina.
Jos
Suomi liitetään väkivalloin Venäjään, niin Sakarjan kohta 6:6-8
voi toteutua voimakkaalla tavalla vielä kerran Suomen kohdalla. Jos
seurakunta näkee nämä ajat, niin tietäköön silloin jokainen
uskovainen, että ylösotto on lähellä.
Sak.6:6-8:
Ne,
joitten edessä on mustat hevoset, lähtevät pohjoiseen maahan, ja
valkeat lähtevät niiden jäljessä. Täplikkäät lähtevät
eteläiseen maahan. Ne väkevät lähtevät, ja menevät halusta,
kuljeksimaan maata." Ja hän sanoi: "Menkää, kuljeksikaa
maata." Ja ne kuljeksivat maata. Sitten hän huusi minut ja
sanoi minulle näin: "Katso, ne, jotka lähtivät pohjoiseen
maahan, saattavat minun Henkeni lepäämään pohjoisessa maassa."
USKOVIEN YLÖSTEMPAUS ON
LÄHELLÄ, KOSKA JUMALA EI OLE MÄÄRÄNNYT OMIAAN VIHAAN.
SINULLE
JOKA JÄIT TÄNNE, KUN JEESUS ON HAKENUT OMANSA POIS !
Jos
tätä lukiessasi uskovaiset ovat jo kadonneet, sinun on hyvä
tietää, mitä meille on tapahtunut ja minne me olemme kadonneet:
Uskovaisia
eivät ole hakeneet ufot (ufot ovat saatanan juoni), eikä
uskovaisille ole tapahtunut mitään pahaa, vaan meidän uskomme on
muuttunut näkemiseksi! Meidän Herramme Jeesus, maailmankaikkeuden
Hallitsija, on hakenut omansa kotiin (Joh.14:3). Olemme pois
siitä ahdistuksen ajasta, mihin epäuskosi ja välinpitämättömyytesi
tähden olet joutunut (1Tess.4:14-18, 1Kor.15:51-52,
Luuk.17:26-35).
Maailmaan
tulee nyt vaikeat ajat, koska laittomuudelta on poissa este: Pyhä
Henki ja uskovaiset (2Tess.2:7-12). Tuleva maailman hallitsija
on Jeesuksen vastustaja, antikristus, muutaman vuoden ajan.
Etsi
heti käsiisi Jumalan Sana, Raamattu, äläkä luovuta sitä pois!
Lue Uutta Testamenttia ja ojentaudu sen mukaan. JUMALA TARKOITTAA
SITÄ MITÄ SANOO. Me olemme uskoneet ja toimineet Sanan mukaan,
ja nyt poissaolomme todistaa Jumalan Sanan luotettavuutta.
Pian
sinua vaaditaan ottamaan käteesi tai otsaasi numerosarja tai koodi
(mikrosiru). Älä ota tätä pedon merkkiä, vaikka et voisikaan
ostaa kaupasta mitään ilman sitä. Älä ota merkkiä äläkä
kumarra petoa, vaikka se maksaisi henkesi, sillä jokainen, joka
kumartaa petoa tai ottaa hänen merkkinsä tai nimensä luvun, joutuu
Jumalan vihan alle (Ilm.13:15-18; 14:6-7).
Tee
parannus, palvele Jeesusta ja anna kunnia Jumalalle (Ilm.14:13).
Jumala odottaa vieläkin sinun kääntyvän Hänen puoleensa
(Ilm.16:9,11). AUTA JUUTALAISIA, JUMALAN SILMÄTERÄÄ
(Sak.2:7-9, Aam.3:2). KYSEINEN
AIKA ON AHDISTUKSEN AIKA JA KOITUU JÄLJELLE JÄÄNEILLE
JUUTALAISILLE PELASTUKSEKSI, KUN HE LÖYTÄVÄT JEESUKSEN
(ROOM.11:25-27, HES.20:34-38, MATT.24:221-22).
Pysy
lujana Jumalan Sanassa loppuun asti, niin saat olla pelastettujen
joukossa
(Ilm.20:4). Raamattu sanoo: "TAIVAS JA MAA KATOAVAT,
MUTTA MINUN SANANI EIVÄT KOSKAAN KATOA" (MATT.24:35).
Eräs
veli näki tällaisen ilmestyksen (kartta):

Lähtö
jakeessa 2. Tess.2:3
Posted
in, tagged 2.
Tess. 2:3, apostasia,Tempaus
ja Jeesuksen toinen tulemus, luopumus,
tempaus
on 20 kesäkuun, 2020| Leave
a Comment »
By
Jonathan Brentner, 11.10.2019, suom. SK
”Älkää
antako kenenkään millään tavoin eksyttää itseänne. Ensin näet
tapahtuu luopumus/lähtö ja ilmestyy laittomuuden ihminen,
kadotuksen lapsi” (2.Tess. 2:3).
Ymmärrän,
että vilkaisu otsikkoon voi saada sinut painamaan torkkunappia.
Miksi tutkia yhden sanan käännöstä? Teemme niin, koska sillä on
kyky suuresti vahvistaa uskoamme siihen, että seurakunta jää
kokonaan pois tulevasta ahdistuksesta. Salli minun selittää, miksi
tämä on meille tärkeää.
Viime
vuosina kreikan sana apostasia
jakeessa
2. Tess. 2:3:ssa on saanut lisääntynyttä huomiota. Perinteinen
näkemys on, että se viittaa lähtöön raamatullisesta uskosta,
kuten näemme kaikissa (KJV:ta) uudemmissa englanninkielisissä
käännöksissä, mutta näin ei ole ollut aina.
Varhaisimmat
englanninkieliset käännökset käänsivät sanan apostasia
”lähdöksi”,
kuten fyysisessä poistumisessa paikasta.[i] KJV:n kääntäjät
kuitenkin muuttivat tämän; he katsoivat, että apostasia on
hengellinen ”luopuminen” ja kääntäjät ovat siitä saakka
seuranneet heidän johtoaan.
Onko
kuitenkin olemassa järkeviä syitä vastustaa vallitsevaa ajattelua
asian suhteen? Voimmeko oikeuttaa sanan kääntämisen fyysiseksi
lähdöksi, joka viittaa tempaukseen?
Vaikka
olenkin aina ollut pretribulatiivisen tempauksen [tempaus ennen vihan
aikaa] vahva kannattaja, olin aiemmin hyvin vastahakoinen katsomaan
jakeen 2. Tess. 2:3 viittaavan mihinkään muuhun kuin luopumukseen
seurakunnassa. Viimeaikainen tutkimus on kuitenkin vienyt minua eri
suuntaan.
Sana
apostasia
voi
viitata fyysiseen lähtöön
Kirjassaan
The
Falling Away tri.
Andy Woods esittää todisteet, että sana apostasia
jakeessa
2. Tess. 2:3 on fyysinen lähtö eikä uskosta luopuminen. Kreikan
sana apostasia
tarkoittaa
yksinkertaisesti ”poistua” tai ”lähteä”. Vain tutkimalla,
miten sanaa on käytetty sen välittömässä kontekstissa, voidaan
päätellä mistä lähdetään ja onko kyseessä hengellinen vai
fyysinen lähtö.[ii]
Uuden
testamentin kirjoittajat käyttivät sanan apostasia
verbimuotoa
15 kertaa. Kuten tohtori Woods huomauttaa: ”Vain kolme kertaa se
tarkoittaa hengellistä lähtöä. Loput 12 kertaa se tarkoittaa
selvästi fyysistä lähtöä, kuten esim. Luuk. 2:37: ’…ja oli
nyt leski, kahdeksankymmenen neljän vuoden ikäinen. Hän ei
poistunut pyhäköstä.’”[iii]
Sanan
juuriverbimuoto antaa lisätodisteen, että apostasia
voi
viitata joko hengelliseen loikkaukseen tai fyysiseen lähtöön
jostakin paikasta. Näin ollen konteksti kertoo, kuinka sana tulee
kääntää.
Konteksti
tukee fyysistä lähtöä
Jakeen
2. Tess. 2:3 kokonaiskonteksti tukee vahvasti fyysistä lähtöä.
Tempaus on pääaihe molemmissa kirjeissä, jotka Paavali kirjoitti
tessalonikalaisille, samoin kuin luvussa 2. Tess. 2.
Tri.
Woods kirjoittaa: ”Koska ’konteksti on kuningas’ sanan
apostasia
merkityksen
määrittämisessä ja Tessalonikalaiskirjeiden laajempi konteksti
liittyy Kristuksen paluuseen, niin kääntäjien tulisi olla avoimia
sanan ymmärtämiselle fyysiseksi poistumiseksi. Siten näiden kahden
kirjeen laajempi konteksti ei suosi sanan apostasia
kääntämistä
hengelliseksi lähdöksi, vaan fyysiseksi.”[iv]
Vahva
todiste fyysisen lähdön puolesta tulee välittömästä
kontekstista. Luku 2. Tess. 2 alkaa näillä sanoilla: ”Mutta
mitä tulee meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen tulemukseen ja
meidän kokoontumiseemme hänen tykönsä…”(jae
1). Paavali aloittaa tämän kohdan (jakeet 1–12) viittauksella
tempaukseen. Tämän perusteella on varmaa, että kaksi jaetta
myöhemmin hänellä on edelleen mielessään Herran ilmestyminen
viemään meidät kotiin.
Sanan
apostasia
käyttäminen
jakeessa 2. Tess. 2:3 fyysisenä lähtönämme tempauksessa on täysin
johdonmukaista välittömän ja kokonaiskontekstin kannalta. Ajatusta
hengellisestä poistumisesta uskosta ei löydy mistään; Paavali ei
viittaa siihen missään ensimmäisessä eikä toisessa
tessalonikalaiskirjeessä.
Paavali
viittaa määrättyyn tapahtumaan
Paavalin
käyttämä määräävä artikkeli sanan apostasia
edessä
kertoo, että hänellä on mielessään nimenomainen tapahtuma, joko
tietty luopumuksen tapaus, tai määrätty tilanne, kuten tempaus.
Jos
sana apostasia
viittaa
hengelliseen luopumiseen uskosta, niin kuinka erotamme sen monista
muista ajoista seurakunnan historiassa, kun se on luopunut
raamatullisista opetuksista? Suuri osa tämän päivän
järjestäytyneestä seurakunnasta on lähtenyt kauas pois
käsityksistä, jotka Herra antoi apostoleidensa kautta. Voisiko
Herran päivän alkamiseen liittyvä luopumus olla yhtään pahempi?
Määräävä
artikkeli kertoo meille, että apostolilla on mielessään määrätty
tapahtuma, jonka hänen lukijansa helposti tunnistaisivat. Paavali ei
kuitenkaan missään viittaa hengelliseen luopumukseen kummassakaan
kirjeessään tessalonikalaisille eikä tarjoa mitään selventävää
lisätietoa. Ainoa lähtö, jonka lukijat voisivat tunnistaa, on
tempaus.
Paavali
ei mainitse hengellistä luopumusta kummassakaan kirjeessään
tessalonikalaisille
Huomaa,
mitä Paavali sanoo jakeessa 2. Tess. 2:5: ”Ettekö
muista, että minä, kun vielä olin teidän tykönänne, sanoin
tämän teille?” Kun
tarkastelemme kumpaakin kirjettä, näemme toistuvia viittauksia
tempaukseen, mutta näissä kirjeissä Paavali ei missään mainitse
uskosta luopumista.
Jos
Paavali viittaisi tiettyyn myöhempien aikojen luopumiseen, josta hän
olisi aiemmin neuvonut käännyttämiään Tessalonikassa,
odottaisimme, että hän olisi maininnut siitä jossakin näissä
kirjeissä korostaen Jeesuksen paluuta seurakunnallensa, mutta hän
ei tee sitä.
Miksi
Paavali mainitsisi tietyn hengellisen lähdön uskosta tärkeänä
indikaattorina Herran päivälle ilman mitään muuta mainintaa
kummassakaan kirjoittamassaan kirjeessä? Ja jos hän ei ollut vielä
maininnut siitä heille, odottaisimme siihen jonkinlaista selitystä,
mutta sitä emme löydä.
Se,
että kummassakaan Tessalonikalaiskirjeessä ei missään mainita
hengellistä luopumusta, antaa paljon lisätukea jakeelle 2. Tess.
2:3 viittauksena tempaukseen, johon Paavali viittaa usein.
Kuten
tri. Woods huomauttaa, Paavali ei viittaa edes seurakunnan
hengelliseen luopumukseen viimeisinä päivinä ennen kuin vasta
paljon myöhemmin lähellä palvelutyönsä loppua. Ja kun hän tekee
sen, hän lisää paljon tukevia yksityiskohtia. (1. Tim. 4:1-5; 2.
Tim. 4:3-5).
Fyysinen
lähtö on johdonmukainen jakeiden 7-8 kanssa
Jakeissa
2. Tess. 2:7-8 Paavali kirjoittaa: ”Sillä
laittomuuden salaisuus on jo vaikuttamassa; jahka vain tulee tieltä
poistetuksi se, joka nyt vielä pidättää, niin silloin ilmestyy
tuo laiton, jonka Herra Jeesus on surmaava suunsa henkäyksellä ja
tuhoava tulemuksensa ilmestyksellä”,
Nämä
jakeet kertovat, että antikristuksen ilmestyminen ei voi tapahtua,
ennen kuin pidättäjä on poistettu tieltä. Todisteet viittaavat
Pyhään Henkeen pidättäjänä ja siten tempaukseen aikana, jolloin
Hänen erityinen pidättävä läsnäolonsa jättää maan. Aivan
kuten Pyhä Henki laskeutui helluntaipäivänä ainutlaatuisella
tavalla, samoin Hänen pidättävä läsnäolonsa lähtee meidän
kanssamme, kun Jeesus vie seurakunnan Isänsä taloon taivaassa (Joh.
14:2-3).
Huomaa
samankaltaisuudet jakeen 3 kanssa, jos oletamme sanan apostasia
tarkoittavan
fyysistä lähtöä.
Jakeessa
3 Jeesus poistaa seurakuntansa tempauksen kautta; jakeissa 7-8 Herra
ottaa pois pidättäjän, joka estää antikristusta tekemästä
itseään tunnetuksi maailmalle.
Sekä
jakeissa 3 että 7-8 antikristus ilmestyy sen jälkeen, kun Pyhän
Hengen läsnäolo seurakunnassa on poistettu.
Jos
sana apostasia
viittaa
fyysiseen lähtöön jakeessa 3, niin havaitsemme tarkan
rinnakkaisuuden jakeissa 7-8, mikä antaa meille lisää todisteita
tempauksen puolesta.
Tempaus
vastaa tessalonikalaisten odotuksia
Tessalonikan
nuoret uskovat odottivat Herran tulevan hakemaan heidät ennen Herran
päivän alkamista. Heidän reaktionsa väärään viestiin, joka
kertoi heille tämän ajan jo alkaneen, vahvistaa tämän. Kuultuaan
uutisen he olivat paniikissa.
Vastatessaan
heidän hermostuneisuuteensa tämän väärään viestin johdosta
Paavali kehotti heitä, ”ettette
anna minkään hengen ettekä sanan ettekä minkään muka meidän
lähettämämme kirjeen heti järkyttää itseänne, niin että
menetätte mielenne maltin”, (2.
Tess. 2: 2). Verbi järkyttää
tarkoittaa
keinuvaa liikettä, heilumista ylös ja alas, kuten maanjäristyksen
keikuttama rakennus. Maltin menettäminen (alarmed) tarkoittaa pelon
tunnetta sanan käytön tässä välittäessä ”hermostuneen
jännityksen hälytystilan”.
Uutinen
Herran päivän alkamisesta oli jo näkyvästi hermostuttanut
tessalonikalaiset. Paavali kuvaa heitä samalla sanalla kuin
rakennusta maanjäristyksen aikana. Eikö ole ihmeellistä, että
nämä nuoret uskovat, jotka jo kärsivät kovasta vainosta, niin
järkyttyivät tästä uutisesta? He katsoivat tämän nyt alkaneen
ajan paljon pahemmaksi, kuin heidän siihenastiset hirveät
olosuhteensa.
Paavalin
päätarkoitus luvussa 2. Tess. 2 oli vakuuttaa Tessalonikan
uskoville, että Herran päivä ei ollut vielä alkanut. Jos pidämme
sanaa apostasia
jakeessa
3 fyysisenä lähtönä, niin eikö se vahvista tätä?
Se
sopii myös lupaukseen 1. Tess. 5:9: ”Sillä
ei Jumala ole määrännyt meitä vihaan, vaan saamaan pelastuksen
Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta.” Paavali
oli aiemmin kertonut tessalonikalaisille, että Jeesus tulisi
hakemaan heidät ennen Herran päivän vihan alkamista. On paljon
järkevämpää, että Paavali muistuttaa lukijoitaan tästä
lupauksesta sen sijaan, että esittelisi ajatuksen hengellisestä
luopumuksesta, josta emme löydä mitään mainintaa kummassakaan
kirjeessä, jotka hän kirjoitti heille.
Mikä
on se mahtava juttu?
Joten
mikä on hieno juttu koskien sanaa apostasia
jakeessa
2. Tess. 2:3 fyysisenä lähtönä hengellisen luopumuksen sijaan? Se
antaa huomattavaa lisätukea uskolle pretribulatiiviseen tempaukseen,
joka tapahtuu ennen tätä Jumalan vihan aikaa maan päällä. Se
kertoo meille, että Jeesuksen täytyy tulla seurakunnallensa, ennen
kuin maailma tunnistaa antikristuksen, minkä tiedämme tapahtuvan
tämän ajan alkaessa.
Tämä
ei ole toiveajattelua, vaan tulos jakeen 2. Tess. 2:3 kontekstin
huolellisesta tutkimisesta, mikä antaa paljon todisteita, että sana
apostasia
tarkoittaa
fyysistä lähtöä ja on näin ollen viittaus tempaukseen.
Paavalin
kirjeissä tessalonikalaisille sekä Uudessa testamentissa on paljon
lisätukea pretribulatiiviselle tempaukselle. Seuraava postisarjamme
koostuu yksityiskohtaisesta puolustuksesta uskollemme, että Jeesus
vie meidät kotiin ennen ahdistusta.
Viitteet:
[i]
The Wycliffe Bible (1384), Tyndale Bible (1526), Coverdale Bible
(1535), Cranmer Bible (1539), Breeches Bible (1576), Beza Bible
(1583), and Geneva Bible (1608) all translated “apostasia” as a
physical departure.
[ii]
Andy Woods,
The Falling Away – Spiritual Departure or Physical Rapture? (Taos,
NM, Dispensational Publishing House, Inc., 2018), p. 19.
[iii]
Ibid. p. 23
[iv]
Ibid. p. 27
[v]
Woods, p. 13
[vi]
Hiebert, D Edmond, The
Thessalonian Epistles (Chicago:
Moody Press, 1971), p. 301.
[vii]
Ibid., p. 302