Sitkeästi
liikkuu väite, että John Darby keksi teorian ennen
vaivanaikaa tapahtuvasta tempauksesta vuonna 1827.
Väitetään hänen teoriansa syntyneen Margaret MacDonald
-nimisen nuoren tytön näystä.
Hyökkäys
ja syytökset Darbya vastaan tulivat voimakkaimmin lehtimies
MacPhesonin kautta. Hän kaivoi vailla pohjaa olevia
syytöksiä ja selitti, että on salailtu 150 vuotta näkökantoja,
jotka tukevat vaivanajan jälkeistä tempausta.
MacPherson
oli myös ahkera kirjoittaja ja julkaisi lukuisia kirjoja
todistellakseen omia valheellisia näkökantojaan. Näitä väitteitä
käytetään tänäkin päivänä väärinä todistuksina tempauksen
ajankohdasta ja syytöksinä Darbyn tutkimuksia vastaan. Adventistit
ja muut, jotka hämmentävät selvää Raamatun oppia,
tuovat esiin näitä samoja valheita totuuksina.
Grant
Jeffery on yksi aikamme tunnetuista profetiantutkijoista.
Kirjassaan ”Apocalypse” hän lainaa monia, jotka
ymmärsivät eron Herramme tulemuksen kahden eri vaiheen välillä.
Jefferyn tärkein löytö on Pseudo-Efraimin
apocalyptinen saarna 300-luvulta.
Tämä
tuottelias syyrialainen kirkkoisä saarnasi maailmanlopusta näin:
”Miksi emme siis hylkäisi kaikkinaista huolta maallisista toimista
ja valmistautuisi Herran Kristuksen kohtaamiseen, niin että Hän
voisi pelastaa meidät sekasorrolta, joka hukuttaa alleen koko
maailman?..Kaikki Jumalan pyhät ja valitut kootaan
yhteen ennen vaivanaikaa, joka on tuleva, ja otetaan Herran luo, niin
etteivät he joudu näkemään sekasortoa, joka hukuttaa maailman
syntiemme tähden.”
Pastori
Morgan Edwards toimi baptistipastorina Philadelphiassa ja oli
tutustunut oppiin, jossa ylöstempaus tapahtuu ennen vaivanaikaa, jo
vuonna 1742. Hän kirjoitti teoksen ”Millenium, Last
Days Novelties” vuonna 1788. Hän uskoi ehdottomasti
ylöstempaukseen ennen vaivanaikaa.
John
Darbyn mainetta on turhaan mustattu valheilla. Hän oli vilpitön
raamatuntutkija ja oivalsi vuonna 1828 eron Israelin ja
seurakunnan välillä tutkimalla efesolaiskirjettä.
Raamatun oikeinymmärtämisen pääavain on juuri tässä – Israel
ja seurakunta ovat profetaalisen sanan avain.
(Lopussa
Margaret MacDonaldin näky)
MILLOIN
YLÖSOTTO TAPAHTUU?
- ENNEN VIHAN AIKAA
Edellyttää
jokahetkistä valvomista
Odotus
Jeesuksessa - ei antikristuksessa
Lohdutuksen
sanoma (ei tarvitse joutua Jumalan vihan aikaan)
Yllätys
iloisesti (sinä hetkenä jona emme luule, päivää ja hetkeä ei
tiedä kukaan)
Kuolema
ei tuo pettymystä odottajalle (Heb.9:28)
- PUOLESSA VÄLISSÄ
Voi
odottaa antikristuksen ilmestymistä
Valvominen
ei nyt vielä välttämätöntä
Antikristuksesta
voi laskea aika tarkan ajan Jeesuksen paluulle
Pitää
alkaa valmistella asioita vihan aikaa varten (suoja, ruoka, ym.)
Ei
ole lohdutuksen sana odottajille (1Tess.4:18)
- VIHAN AJAN LOPUSSA
Edellisten
lisäksi seuraavaa:
Voi
odottaa marttyyrikuolemaa tai kuolemaa atomisodissa - yli puolet
maapallon väestöstä kuolee sodissa. Uskovaiset tapetaan. Ne,
jotka ottavat pedon merkin, voivat ostaa ja myydä, mutta menettävät
taivasosuutensa.
Tiedetään
aika tarkkaan aika, jolloin Jeesus palaa
Ei
ole lohdutuksen sanoma tänä aikana
Ei
ole autuaallisen toivon täyttyminen (Tiit.2:13)
MIHIN NÄISTÄ KOLMESTA
SOPII PARHAITEN RAAMATUN ILMOITUS JEESUKSEN TULEMUKSESTA NOUTAMAAN
USKOVAISIA?
Joh.14:1-3
"Älköön
teidän sydämenne olko murheellinen. Uskokaa Jumalaan, ja uskokaa
minuun. Minun Isäni kodissa on monta asuinsijaa. Jos ei niin
olisi, sanoisinko minä teille, että minä menen valmistamaan teille
sijaa? Ja vaikka minä menen valmistamaan teille sijaa, tulen
minä takaisin ja otan teidät tyköni, että tekin olisitte siellä,
missä minä olen.
Ei
tarvitse olla murheellinen.
Matt.24:44
Sentähden
olkaa tekin valmiit, sillä sinä hetkenä, jona ette luule, Ihmisen
Poika tulee.
Tulemus
tapahtuu yllättäin.
Ilm.22:17,20 Ja
Henki ja morsian sanovat: "Tule!" Ja joka kuulee, sanokoon:
"Tule!" Ja joka janoaa, tulkoon, ja joka tahtoo, ottakoon
elämän vettä lahjaksi Hän, joka näitä todistaa, sanoo:
"Totisesti, minä tulen pian." Amen, tule, Herra Jeesus!
Morsiamella
on rakkauden tähden ollut jatkuva odotus.
1Tess.4:18
Niin
lohduttakaa siis toisianne näillä sanoilla.
Sanoma
tempauksesta on lohdutus uskovaisille.
Tiit.2:13
odottaessamme
autuaallisen toivon täyttymistä ja suuren Jumalan ja Vapahtajamme
Kristuksen Jeesuksen kirkkauden ilmestymistä
Autuas
odotuksen täyttymys
Luuk.17:26-35
Ja
niinkuin kävi Nooan päivinä, niin käy myöskin Ihmisen Pojan
päivinä: he söivät, joivat, naivat ja menivät miehelle,
aina siihen päivään asti, jona Nooa meni arkkiin; ja vedenpaisumus
tuli ja hukutti heidät kaikki. Niin myös, samoin kuin kävi
Lootin päivinä: he söivät, joivat, ostivat, myivät, istuttivat
ja rakensivat, mutta sinä päivänä, jona Loot lähti
Sodomasta, satoi tulta ja tulikiveä taivaasta, ja se hukutti heidät
kaikki, samoin käy sinä päivänä, jona Ihmisen Poika
ilmestyy. Sinä päivänä älköön se, joka katolla on ja
jolla on tavaransa huoneessa, astuko alas niitä noutamaan; ja älköön
myös se, joka pellolla on, palatko takaisin. Muistakaa Lootin
vaimoa! Joka tahtoo tallettaa elämänsä itselleen, hän
kadottaa sen; mutta joka sen kadottaa, pelastaa sen. Minä sanon
teille: sinä yönä on kaksi miestä yhdellä vuoteella; toinen
korjataan talteen, ja toinen jätetään. Kaksi naista jauhaa
yhdessä; toinen korjataan talteen, mutta toinen jätetään
Nooan
ajan pako ja Sodomasta lähtö ennen tuhoa
Jes.26:19-21
Mutta
sinun kuolleesi virkoavat eloon, minun ruumiini nousevat ylös.
Herätkää ja riemuitkaa, te jotka tomussa lepäätte, sillä sinun
kasteesi on valkeuksien kaste, ja maa tuo vainajat ilmoille. Mene,
kansani, kammioihisi ja sulje ovet jälkeesi, lymyä hetkinen, kunnes
viha on ohitse mennyt. Sillä katso, Herra lähtee
asuinsijastaan kostamaan maan asukkaille heidän pahat tekonsa, ja
maa paljastaa verivelkansa eikä surmattujansa enää peitä.
Jumalan
viha kohdistuu ihmisten pahoihin tekoihin (synti tuomitaan).
Jes.53:5
mutta
hän on haavoitettu meidän rikkomustemme tähden, runneltu meidän
pahain tekojemme tähden. Rangaistus oli hänen päällänsä, että
meillä rauha olisi, ja hänen haavainsa kautta me olemme paratut.
Jeesus
on kantanut jo meidän pahat tekomme. Golgatan uhrin ansiosta
uskovaista ei rangaista.
Luuk.21:36
Valvokaa
siis joka aika ja rukoilkaa, että saisitte voimaa paetaksenne tätä
kaikkea, mikä tuleva on, ja seisoaksenne Ihmisen Pojan edessä.
1Tess.5:9
Sillä
ei Jumala ole määrännyt meitä vihaan, vaan saamaan pelastuksen
Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta,
Uskovaisia
ei ole määrätty vihaan.
2Tess.2:1-12
Mutta
mitä tulee meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen tulemukseen ja
meidän kokoontumiseemme hänen tykönsä, niin me pyydämme teitä,
veljet, ettette anna minkään hengen ettekä sanan ettekä
minkään muka meidän lähettämämme kirjeen heti järkyttää
itseänne, niin että menetätte mielenne maltin, ettekä anna niiden
itseänne peljästyttää, ikäänkuin Herran päivä jo olisi
käsissä. Älkää antako kenenkään vietellä itseänne millään
tavalla. Sillä
se päivä ei tule, ennenkuin luopumus (lähteminen) ensin tapahtuu
ja
laittomuuden ihminen ilmestyy, kadotuksen lapsi, tuo vastustaja,
joka korottaa itsensä yli kaiken, mitä jumalaksi tai jumaloitavaksi
kutsutaan, niin että hän asettuu Jumalan temppeliin ja julistaa
olevansa Jumala. Ettekö muista, että minä, kun vielä olin
teidän tykönänne, sanoin tämän teille? Ja nyt te tiedätte,
mikä pidättää, niin että hän vasta ajallansa ilmestyy. Sillä
laittomuuden salaisuus on jo vaikuttamassa; jahka vain tulee tieltä
poistetuksi se, joka nyt vielä pidättää, niin silloin
ilmestyy tuo laiton, jonka Herra Jeesus on surmaava suunsa
henkäyksellä ja tuhoava tulemuksensa ilmestyksellä, tuo,
jonka tulemus tapahtuu saatanan vaikutuksesta valheen kaikella
voimalla ja tunnusteoilla ja ihmeillä ja kaikilla vääryyden
viettelyksillä niille, jotka joutuvat kadotukseen, sentähden
etteivät ottaneet vastaan rakkautta totuuteen, voidaksensa
pelastua. Ja sentähden Jumala lähettää heille väkevän
eksytyksen, niin että he uskovat valheen, että kaikki ne
tuomittaisiin, jotka eivät ole uskoneet totuutta, vaan mielistyneet
vääryyteen.
Antikristus
ei pääse tulemaan ennen seurakunnan ylöstempausta.
1Tess.1:9-10
Sillä
itse he kertovat meistä, millainen meidän tulomme teidän tykönne
oli ja kuinka te epäjumalista käännyitte Jumalan tykö,
palvelemaan elävää ja totista Jumalaa ja odottamaan taivaista
hänen
Poikaansa, jonka hän on herättänyt kuolleista, Jeesusta, joka
pelastaa meidät tulevasta vihasta.
Valvova
seurakunta on aina palvellut ja odottanut Jeesusta.
Heb.9:28
samoin
Kristuskin, kerran uhrattuna ottaakseen pois monien synnit, on
toistamiseen ilman syntiä ilmestyvä pelastukseksi niille, jotka
häntä odottavat
Herra rakastaa odottavaa seurakuntaansa.
Matt.24:45-51
Kuka
siis on se uskollinen ja ymmärtäväinen palvelija, jonka hänen
herransa on asettanut pitämään huolta palvelusväestään,
antamaan heille ruokaa ajallansa? Autuas se palvelija, jonka hänen
herransa tullessaan havaitsee näin tekevän! Totisesti minä
sanon teille: hän asettaa hänet kaiken omaisuutensa
hoitajaksi. Mutta jos paha palvelija sanoo sydämessään:
'Minun herrani viipyy', ja rupeaa lyömään
kanssapalvelijoitaan ja syö ja juo juopuneiden kanssa, niin sen
palvelijan herra tulee päivänä, jona hän ei odota, ja hetkenä,
jota hän ei arvaa, ja hakkaa hänet kappaleiksi ja määrää
hänelle saman osan kuin ulkokullatuille. Siellä on oleva itku ja
hammasten kiristys.
Herra
ei mielisty niihin, jotka estävät toisia palvelijoita odottamasta
Hänen tuloansa.
KAIKKI RAAMATUNKOHDAT
SOPIVAT VAIN JEESUKSEN TULOON YLLÄTTÄIN, ENNEN ANTIKRISTUKSEN JA
VIHAN AIKAA
Vihan
aika on sama kuin Jaakobin ahdistus, ja se on juutalaisen kansan
nöyryyttämisen ja pelastumisen aika – jäännös pelastuu
(Jer.30:3,7-8,10-11).
Mitä on menettänyt
uskovainen, joka on kuollut odottaessaan Jeesuksen tuloa?
EI
MITÄÄN! Hän on kotona perillä! (Heb.9:28) Jeesus on
ilmestynyt hänelle pelastukseksi!!!
Voiko
sellainen uskovainen menettää jotain, joka kuolee eikä ole
odottanut Jeesusta? Kyllä, hän menettää vanhurskauden seppeleen:
2Tim.4:8
Tästedes
on minulle talletettuna vanhurskauden seppele, jonka Herra,
vanhurskas tuomari, on antava minulle sinä päivänä, eikä
ainoastaan minulle, vaan myös kaikille, jotka hänen ilmestymistään
rakastavat.
Pahemmassa
tapauksessa (nukkuessa pitkään) hän voi menettää öljyn
astiastaan ja taivasosuuden (Matt.25:1-)
TEMPAUS
ENNEN ANTIKRISTUKSEN ILMESTYMISTÄ (2Tess.2:3)
TOMMY
ICEN tutkimuksista seuraavaa:
Koska
sana luopumus (apostasy) voi tarkoittaa myös lähtöä
(departure), silloin
tämä jae voisi merkitä, että seurakunnan lähdön täytyy
tapahtua, ennenkuin laittomuuden ihminen (antikristus) ilmestyy ja
ahdistus alkaa.
Niille
teistä, joille Tommy Ice ei ehkä ole tuttu, sanottakoon, että hän
on raamatuntutkija, joka valmistui Dallasin teologisesta seminaarista
ja palvelee johtajana laitoksessa nimeltä Pre-Trib Research Center
(Ennen vihaa -tutkimuskeskus) (www.pre-trib.org).
Tommy
osoitti, että kreikan
substantiivia apostasia
on
UT:ssa käytetty vain kahdesti.
Toinen esiintymä on Apt.21:21,
jossa sanotaan, että Paavalia syytettiin, että hän ”opetti
kaikkia pakanain seassa asuvia juutalaisia luopumaan [apostasia]
Mooseksesta.” Sanaa
on käytetty verbimuodossa kaikkiaan 15 kertaa UT:ssa,
ja vain kolmella niistä on jotakin tekemistä uskosta lähtemisen
kanssa (Luuk.8:13;
1Tim.4:1 ja Hebr.3:12).
Muissa kohdissa sanaa on käytetty lähtemiseen
vääryydestä (2Tim.2:19),
lähtemiseen
(eroamiseen)
jumalattomista
ihmisistä (1Tim.6:5),
lähtemiseen
temppelistä (Luuk.2:27),
lähtemiseen
ruumiista (2.Kor.12:8) ja
lähtemiseen
henkilöiden luota (Apt.12:10 ja Luuk.4:13).
Tämän
sanan käyttöä ja merkitystä koskeva oivallus oli varmasti
pakottava, mutta Tommyn esittämistä argumenteista vakuuttavin oli
minulle hänen paljastuksensa, että seitsemän
ensimmäistä englantilaista raamatunkäännöstä käänsivät
substantiivin apostasia
joko
”departure (lähtö) ” tai
”departing (lähteminen).” Käännökset olivat seuraavat:
1)
The Wycliffe Bible (1384) 2) The Tyndale Bible (1526) 3) The
Coverdale Bible (1535) 4) The Cranmer Bible (1539) 5) The Great Bible
(1540) 6) The Beeches Bible (1576) 7) The Geneva Bible (1608)
Tommy
huomautti myös, että läntisen
maailman käyttämä Raamattu vuodesta 400 jKr. 1500-luvulle saakka –
Jerome'n ”Vulgate'na” tunnettu latinalainen käännös – käänsi
sanan apostasia
latinankielen
sanalla discessio,
joka tarkoittaa ”departure (lähtö).”
(Lisäys:
Amplified Bible -raamatunkäännöksen kreikan
kielen tutkijat
huomauttavat, että sanan ”apostasia”
tarkka käännös on (seurakunnan) lähtö” (kirjasta Sid Roth
”ENNEN KUIN LUULETKAAN)
KETKÄ OVAT
TEMPAUKSESSA MUKANA
Kaikki ne, jotka ovat
sinetöidyt PyhälläHengellä – eli uudestisyntyneet ylhäältä!
(Ef.1:13-14; Ef.4:30;
Room.8:9)
ENNALLEEN ASETTAMINEN
Ennalleen asettaminen
ei tapahdu seurakunnan armotalouskauden aikana.
Israel palautetaan
pappiskansan asemaan vihan ajan lopussa. Tuhatvuotinen valtakunta on
lopullisesti toteuttava sen.
(Apt.1:6-8;
Apt.15:14-17; Room.9:25-29; Room.11:25-27; Jes.26:18-21,
Jer.30:3,7-11)
NÄKY
JONKA MARGARET MACDONALD NÄKI
Hänen
kirjoittamansa selostus:
”Ensin
minulle näytettiin maan kauhistuttava tila. Näin että ihmisten
sokeus ja mielettömyys oli hyvin suurta. Ymmärsin heidän huutonsa
vapauden puolesta olevan ainoastaan sen käärmeen sihinää, joka
yritti hukuttaa heidät kadotukseen. Kuului vain: ”Jumalaa ei
ole.”
Toistin
sanat. Nyt kansakunnat kärsivät tuskissaan, meret ja aallot
pauhaavat, pelko täyttää ihmisten sydämet – etsikää Ihmisen
Pojan merkkiä. Tässä minut pysäytettiin ja pantiin huutamaan:
Voi, Ihmisen Pojan merkkiä ei tunneta; Jumalan kansa luulee
odottavansa, mutta he eivät tunne sitä. Minusta tuntui, että tämä
täytyy paljastaa, ja tunsin kuinka ihana valo lankesi ympärilleni.
Näin
että Herra itse - kirkastettu ihminen tai Jeesus – tulee alas
taivaasta käskyhuudon kuuluessa, mutta että kaikkien täytyy
Stefanuksen lailla, täyttyä Pyhällä Hengellä, voidakseen katsoa
ylös ja nähdä Isän kirkkauden ja kunnian. Ymmärsin, että virhe
on siinä, että ihmiset ajattelevat sen olevan jotakin, jonka voi
nähdä luonnollisilla, Hänen omillaan olevilla Jumalan silmillä.
Monia raamatunkohtia paljastettiin sellaisessa valossa, jossa en
ollut niitä aikaisemmin nähnyt.
Toistin:”Silloin
on taivasten valtakunta oleva kymmenen neitsyen kaltainen, jotka
ottivat lamppunsa ja lähtivät ylkää vastaan. Mutta viisi heistä
oli tyhmää ja viisi ymmärtäväistä. Tyhmät ottivat lamppunsa,
mutta eivät ottaneet öljyä mukaansa. Mutta ymmärtäväiset
ottivat öljyä astioihinsa ynnä lamppunsa.” Älkää sentähden
olko mielettömät, vaan ymmärtäkää, mikä Herran tahto on. Älkää
juopuko viinistä, sillä siitä tulee irstas meno, vaan täyttykää
Hengellä.” tämä oli se öljy, jota viisaat neitsyet ottivat
lamppuihinsa. Tämä on se valo, joka täytyy pitää palamassa –
Jumalan valo – jotta voisimme erottaa sen, joka tulee ja jota ei
voi nähdä luonnollisilla silmillä. Vain ne, joilla on Jumalan
valo sisimmässään, tulevat näkemään Hänen ilmestymisensä
merkin.
Ei
ole tarvis seurata niitä, jotka sanovat, katso täällä, tai katso
tuolla, sillä Hänen päivänsä on oleva kuin salamanvälähdys
niille, joissa on elävä Kristus. Tämä Kristus meissä kohottaa
meidät ylös – Hän on valkeus – ainoastaan ne, jotka ovat
eläviä Hänessä, temmataan Häntä vastaa yläilmoihin. Minä
ymmärsin, että meidän täytyy olla Hengessä voidaksemme nähdä
hengellisiä asioita. Johannes oli Hengessä, kun hän näki
valtaistuimen taivaassa. - Mutta minä ymmärsin, ettei Hengen
palveluksen kirkkautta ollut tunnettu.
Toistin
usein: Mutta hengellinen temppeli tulee rakentaa ja se rakennetaan,
ja Kristuksen täyteys vuodatetaan hänen ruumiiseensa, ja sitten
meidät temmataan Häntä vastaan yläilmoihin. Ketään muuta ei
pidetä arvollisena tähän kutsuun kuin Hänen ruumistaan, joka on
seurakunta ja jonka täytyy olla kultainen kynttilänjalka.
Sanoin
usein: Voi, tuota ihanaa Jumalan sisään murtautumista, joka on
juuri yllättämässä tämän maan; voi, tuota ihanaa temppeliä,
jota ollaan koristamassa aviomiestään varten; ja voi, miten pyhä,
pyhä morsian hän onkaan, valmistettu tällaiselle kirkkauden
sulhaselle.
Sanoin:
Nyt Jumalan kansan täytyy kohdata todellisuus – nyt tehdään
tiettäväksi, mitä on olla kirkastettu ihminen. Tunsin, että
Jeesuksen Kristuksen ilmoitus täytyi vielä avata – se ei sisällä
tietoa Jumalasta, vaan se on astumista Jumalaan – minä näin, että
tulossa oli ihana murtautuminen sisälle Jumalaan. Minusta tuntui
kuin Eliasta, jota tuliset vaunut ympäröivät. Näin, kuinka ikään
kuin hengellistä temppeliä olisi oltu rakentamassa ja kulmakiveä
kantamassa esiin armon huudoin. Ympärilläni loisti auringon
kirkkautta ihanampi valo.
Minusta
tuntui, että ne jotka olivat Pyhällä Hengellä täyttyneitä,
saattoivat nähdä hengellisiä asioita – tunsin käveleväni
heidän keskellään – kun taas ne joilla ei ollut Henkeä, eivät
voineet nähdä mitään – niin että kaksi makaa samassa vuoteessa
ja toinen otetaan ja toinen jätetään, koska toisella on sisällään
Jumalan valo, kun taas toinen ei voi nähdä taivasten valtakuntaa.
Näin
Jumalan kansan olevan hirvittävässä vaarassa: sitä ympäröivät
kaikenlaiset verkot ja esteet; sitä oltiin koettelemassa, ja monia
tultaisiin pettämään ja monet tulisivat lankeamaan. Nyt
paljastetaan tuo laiton, valheen kaikella voimalla ja tunnusteoilla
ja ihmeillä, niin että jos mahdollista, valitutkin eksyvät. Tämä
on se tulinen koetus, jolla meitä koetellaan. Siinä koetellaan ja
puhdistetaan Kristuksen ruumiin todelliset jäsenet; mutta voi, se
tulee olemaan ankara koetus. Jokaista sielua ravistellaan syvintä
olemustaan myöten. Vihollinen yrittää murtaa kaiken mihin olemme
uskoneet – mutta oikean uskon koetus on kääntyvä kunniaksi,
ylistykseksi ja kirkkaudeksi. Mikään muu kuin se mikä on
Jumalasta, ei tule kestämään. Paatuneet kuulijat paljastetaan –
monien rakkaus kylmenee.
Tuona
yönä sanoin monta kertaa, ja usein sen jälkeenkin: Nyt tämän
maan päällä tullaan näkemään kauhistuttava väärä kristus,
eikä mikään muu kuin meissä asuva elävä Kristus kykene
paljastamaan sitä kauheaa jumalattomuuden petosta, jonka hän saa
aikaan – hänellä tulee olemaan vastine jokaiselle Hengen työlle
ja teolle. Henki täytyy vuodattaa ja tullaan vuodattamaan
seurakunnan päälle, niin että se puhdistuisi ja täyttyisi
Jumalalla – ja se tulee tekemään työtä samassa suhteessa kuin
Jumalan Henki – kun Herramme voitelee ihmisiä voimalla, samoin
tekee se. Tämä on sen koetuksen luonne, jonka kautta kulkevat ne,
joita pidetään arvollisina seisomaan Ihmisen Pojan edessä.
Tulee
myös ulkoinen koetus, joka muodostuu pääasiallisesti kiusauksista.
Sen saa aikaan Hengen vuodatus, ja se lisääntyy samassa suhteessa
kuin Henkeä vuodatetaan. Seurakunnan koetus tulee antikristukselta.
Mutta Hengen täyteys varjelee meidät.
Sanoin
toistuvasti: Täyttykää Hengellä – ottakaa Jumalan valo
sisimpäänne, jotta kykenette paljastamaan saatanan – olkaa täynnä
silmiä – olkaa savea savenvalajan käsissä – antautukaa
täytettäviksi, täytettäviksi Jumalalla. Tämä rakentaa
temppelin. Ei sotaväellä eikä voimalla, vaan minun Hengelläni,
sanoo Herra. Tämä kohottaa meidät Karitsan hääaterialle. Minä
ymmärsin, että oli Jumalan tahto, että kaikki täyttyisivät.
Mutta
se mikä esti Jumalan kansaa vastaanottamasta Jumalan todellista
elämää, oli heidän kääntymisensä pois Jeesuksesta, joka on tie
Isän luo. He eivät menneet sisälle ovesta. Sillä Hän on
uskollinen, joka on sanonut: Jos joku Minun kauttani menee sisälle,
hän on löytävä laitumen. He kulkivat ristin ohi, jonka kautta
jokainen pisara Jumalan Henkeä meille virtaa. Voima, joka ei tule
Kristuksen veren kautta, ei ole Jumalasta. Kun sanon, että he
näyttävät katsovan poispäin rististä, minusta tuntuu, että
siihen sisältyy paljon – he kääntyvät pois siitä Karitsan
verestä, jonka kautta olemme saaneet voiton ja jossa vaatteemme on
pesty ja valkaistu.
Jumalan
pyhyyttä ei arvosteta eikä lihan syntejä enää tuomita – ei
enää katsota Häneen, joka nöyryytti ja tyhjensi itsensä. Voi,
tätä tarvitaan, tarvitaan paljon näinä aikoina – tietä
takaisin ristille.
Tuona
yönä näin, ja usein sen jälkeen, että ruumiin päälle
vuodatetaan Henki ennen kokemattomalla tavalla, tulikaste, jotta
kaikki epäpuhtaudet pantaisiin pois. Voi, nyt Jumalan täytyy
tulla, ja Hän tuleekin sisimpäämme niin kuin ei koskaan ennen –
Jumalan palvelijoiden otsat sinetöidään merkillä, jotta he
muistuttaisivat Jeesusta – samoin kuin morsian kaunistetaan Hänen
kauneudellaan. Tätä meidän kaikkien on nyt rukoiltava kiihkeästi,
niin että me pian olisimme valmiita kohtaamaan Herramme yläilmoissa
– ja näin on tapahtuva. Jeesus haluaa morsiamensa. Hän kaipaa
meitä. Hän joka on tuleva, tulee, eikä viivyttele. Aamen, aamen.
Tule, Herra Jeesus.
Juhani Laukkonen
Juhani Laukkonen