JUMALAN
ARMO
Jumalan armo ja rakkaus
ihmistä kohtaan tulee kaikkein kirkkaimmin ilmi Jeesuksen
ristinkuolemassa. Ristillä Jeesus kärsi ja kantoi meidän syntimme
ja rangaistuksemme. Jumala ristillä luomansa ihmisen sijaisena
– käsittämätön rakkaus!
Evankeliumin
julistuksessa tuodaan ihmisille tietoon tätä ihmeellistä totuutta.
Syntinen ihminen voi uskon kautta tähän lunastukseen saada
osakseen Jumalan armahduksen.
Jumalan
tahto on, ettei kukaan hukkuisi. Kristuksen lunastuksen tuoma
armahdus riittäisi koko ihmiskunnalle. Raamattu osoittaa kuitenkin
sen surullisen tosiasian, että vain harvat ihmiset pelastuvat.
Ahtaasta portista sisälle meneviä on vain vähän.
MISTÄ
TÄMÄ JOHTUU?
Ei
johdu Jumalasta! Ei armon riittävyydestä! Tämä johtuu ihmisen
ylpeydestä, välinpitämättömyydestä, rakkaudesta syntiin,
ihmispelosta ja monista muista seikoista, mutta suuri yhteinen
nimittäjä on EPÄUSKO. Ei uskota, että tämän elämän jälkeen
on vain kaksi paikkaa ikuisuudessa – Jumalan luona Taivaallisessa
Jerusalemissa tai iankaikkisessa helvetin tuskassa. Armon
hylkääminen on ihmisen pahin virhe. Tähän hylkäämiseen liittyy
ihmisen vapaa tahto tehdä omat valintansa. Ihminen voi kulkea
Jumalan armokutsun ohi, ja näin Raamatun mukaan tapahtuu useimpien
ihmisten kohdalla. Jumalan armon riittävyydestä ei ole kysymys,
kun niin monet ihmiset joutuvat kadotukseen, vaan kysymys on siitä,
että ihminen hylkää tämän armon. Jumala ei vie ketään vasten
omaa tahtoa Taivaaseen. Hän kutsuu ihmistä. Hänen Pyhä Henkensä
lähestyy ihmistä, jolloin ihminen kokee omassatunnossaan
syntisyytensä Pyhän kosketuksessa. Silloin tulisi avata sydän
Jeesukselle!
Tämän
tähden meidän on kiinnitettävä ihmisten huomio siihen vaaraan,
että he voivat tehdä elämänsä suurimman virheen –
kulkea armokutsun ohi tai jopa
uhmakkaasti vastustaa
Jumalaa.
Tänä
aikana julistuksessa puhutaan hyvin paljon Jumalan armosta ja
rakkaudesta, mikä on aivan oikein, mutta ongelma ei ole Jumalan
armossa ja rakkaudessa vaan armon vastaanottokyvyssä.
Tähän armon vastaanottamiseen on vihollinen kehittänyt monia
juonia ja esteitä, ja myös perintönä saamamme langennut Aadamin
luonto on armahduksen vastaanottamisen esteenä. Armoa anoessaan
ihminen on tilanteessa, jossa hän myöntää oman syyllisyytensä
Pyhän Jumalan edessä. Ihminen joutuu nöyrtymään ja tunnustamaan,
että hän on suuri syntinen ja tarvitsee ARMAHDUKSEN. Tämä on
ylpeälle lihalle hyvin vastenmielistä! Pullonkaula
pelastuksessa on siis ihmisen
vapaa tahto, jota vihollinen manipuloi ja Aadamilta peritty syntiin
taipuvainen luonto tukee.
Jos
nämä tosiasiat jätetään julistuksesta pois, niin vastuu
pelastuksesta siirretään Jumalalle, ja se ei toimi. Vain
syntisyytensä tunteva ihminen voi anoa armahdusta – terveet eivät
tarvitse parantajaa. Jumala on tehnyt 100-prosenttisesti kaiken
puolestamme Jeesuksessa Kristuksessa, ja nyt on kysymys vain siitä,
kelpaako Jumalan armahdus Hänen ehdoillaan meille?
Kaikkien ihmisten
kaikkialla on tehtävä parannus!
RATKAISU
vai PARANNUS?
Jokainen
uskovainen on Kristuksen pappi. Siksi hänen tulee tietää, miten
ohjata ihminen uskoon (1Piet.2:9). (ettei hän tekisi vain
käännynnäistä vaan johtaisi hänet Jeesuksen luokse)
Ratkaisu
sisältyy parannuksen tekoon, mutta se ei
kerro koko totuutta. Ratkaisu ei johda aina uudestisyntymiseen,
mutta parannus johtaa (suurella
todennäköisyydellä).
Mitä
eroa on ratkaisulla ja parannuksella?
PARANNUS
ON TÄYSKÄÄNNÖS
Apt.3:19 Tehkää
siis parannus ja kääntykää,
että teidän syntinne pyyhittäisiin pois...
Parannus
on kääntymistä jostakin johonkin. Vanhasta
elämästä käännytään pois ja lähdetään toiseen suuntaan.
Raamatun ilmoituksen mukaan lavealta tieltä käännytään kaidalle
tielle (Jeesus on tie) ja lähdetään kulkemaan tätä kaitaa tietä.
Snl.28:13 Joka
rikkomuksensa salaa, se ei menesty, mutta joka ne tunnustaa
ja hylkää, se saa armon...
Ratkaisu
on liian kevyt ilmaisu, ja sen takana
voi olla myös väärä opetus siitä, kuinka uskon tielle lähdetään
Raamatun ilmoituksen mukaan. Kysymys on mitä tärkein ihmisen
ikuisuuden kannalta. Paavali kehottaa siksi tutkimaan itseään onko
uskossa (2Kor.13:5).
Ratkaisu
on tahtoelämässä tapahtuva
päätös Jeesuksen puoleen, ja
parannus on tämän päätöksen moraalinen toimeenpano. Jos
sijoitamme ratkaisun ja parannuksen tuhlaajapoikavertaukseen, niin
tuhlaajapoika teki ratkaisun sikakaukaloiden luona ja parannus
tapahtui, kun hän jätti sikakaukalot taakseen ja lähti kohti Isän
kotia.
Jos
ratkaisu merkitsee vain sitä, että hyväksyy Jeesuksen
ristinkuoleman ja antaa itsensä Jeesukselle (ikään kuin suurena
lahjana), niin ei ole tapahtunut alkuunkaan parannusta. Emme
ole mitään ”lahjapotteja”, jotka nostavat
Jeesuksen arvovaltaa, kun me hyväksymme Hänet. Ihminen
on kadotettu syntinen – matkalla kohti iankaikkista helvettiä ja
tarvitsee Vapahtajaa enemmän kuin mitään muuta. Jumalan
rakkaus vetää meitä parannukseen! Jumala halajaa meissä
olevaa iankaikkista henkeä,
koska Jumala rakastaa ja säälii ihmistä, joka ei lakkaa koskaan
olemasta. Jumala hyväksyy
ja armahtaa nöyrtyvän ja katuvan ihmisen Jeesuksen sovitustyön
kautta.
HARHAA
ON SE, ETTÄ ME LUULEMME JEESUKSEN TARVITSEVAN MEIDÄN HYVÄKSYNTÄÄMME
JA MYÖTÄTUNTOAMME. TOSIASIASSA ME
TARVITSEMME JEESUSTA, JA YKSIN
HÄN VOI MEITÄ SYNTISRAUKKOJA AUTTAA. JUMALA RAKASTAA LUOMAANSA
IHMISTÄ JA TAHTOO PELASTAA HÄNET.
Ihminen
on nostettu tässä lopun ajassa ylikorostuneeseen asemaan.
RATKAISUN
TEHNYT JA ILMAN PARANNUSTA ELÄVÄ ”USKOVA” VOI JATKAA ELÄMÄÄNSÄ
SYNNISSÄ – UUDESTISYNTYMÄTTÖMÄNÄ JA LUULLA OLEVANSA
TAIVASTIELLÄ.
Jotta
ihminen saa synnit anteeksi, hänen on käännyttävä!!! ”..parannusta
syntien anteeksisaamiseksi on saarnattavahänen
nimessänsä kaikille kansoille, alkaen Jerusalemista.” Ei
se auta, jos annetaan elämä Jeesukselle ja matka jatkuu lavealla
tiellä. Pitää siirtyä kaidalle tielle – Jeesus-tielle. Mitä
se tarkoittaa? JEESUS ON TIE, TOTUUS
JA ELÄMÄ. Raamattu on
tämän tien kulkua ohjaava karttakirja. Jos
rakastamme Jeesusta, olemme kiinnostuneita Hänen tahdostaan. Hänen
tahtonsa on ilmoitettu Uudessa Testamentissa.
USKOVAN
IHMISEN ELÄMÄN PITÄÄ MUUTTUA –
PYHÄ
HENKI MUUTTAA SEN
1Piet.4:3-4 Riittäähän,
että menneen
ajan olette
täyttäneet pakanain tahtoa vaeltaessanne irstaudessa, himoissa,
juoppoudessa, mässäyksissä, juomingeissa ja kauheassa epäjumalain
palvelemisessa. Sentähden he oudoksuvat sitä, ettette
juokse heidän mukanansa
samaan riettauden lätäkköön, ja herjaavat.
2Kor.6:15 …
mitä
yhteistä osaa uskovaisella on uskottoman kanssa?
On
ero vanhan ja uuden elämän välillä!!!
1Kor.6:9-11 Vai
ettekö tiedä, etteivät väärät saa periä Jumalan valtakuntaa?
Älkää eksykö. Eivät huorintekijät, ei epäjumalanpalvelijat, ei
avionrikkojat, ei hekumoitsijat eikä miehimykset, eivät varkaat, ei
ahneet, ei juomarit, ei pilkkaajat eivätkä anastajat saa periä
Jumalan valtakuntaa. Ja
tuommoisia te olitte,…
JEESUS
PUHUU PARANNUKSESTA
Uudessa
testamentissa on paljon kohtia, joissa käsitellään pelastusta
(USKOON TULEMISTA), ja silloin Raamattu opettaa parannuksesta.
Jeesus
aloitti julkisen toimintansa puhumalla näin:
Mark.1:14-15 Mutta
sittenkuin Johannes oli pantu vankeuteen, meni Jeesus Galileaan ja
saarnasi Jumalan evankeliumia ja sanoi: "Aika on täyttynyt, ja
Jumalan valtakunta on tullut lähelle; tehkää
parannus ja uskokaa evankeliumi."
Jeesus
antoi viimeiset ohjeet opetuslapsilleen ylönousemusruumiissaan ennen
lähtöään Öljymäeltä Isän luokse:
Luuk.24:44-47 Ja
hän sanoi heille: "Tätä tarkoittivat minun sanani, kun minä
puhuin teille ollessani vielä teidän kanssanne, että kaiken pitää
käymän toteen, mikä minusta on kirjoitettu Mooseksen laissa ja
profeetoissa ja psalmeissa." Silloin hän avasi heidän
ymmärryksensä käsittämään kirjoitukset. Ja hän sanoi heille:
"Niin on kirjoitettu, että Kristus oli kärsivä ja kolmantena
päivänä nouseva kuolleista, ja että parannusta
syntien anteeksisaamiseksi on saarnattava hänen
nimessänsä kaikille kansoille, alkaen Jerusalemista.
Nykyisessä
kielenkäytössä uskoontulosta käytetään paljolti termiä ”ratkaisu”, jolla
tarkoitetaan tahdon päätöstä, lähteä seuraamaan Herraa Jeesusta
– ottaa Jeesus vastaan, sydämeen asumaan (mikä on aivan oikein).
RATKAISUN
JA PARANNUKSEN ERO KÄSITTEENÄ
Sisältääkö
”ratkaisu”-käsite riittävästi ne
elementit, jotka liittyvät Raamatun käsitteeseen parannuksesta, ja
pelastaako ratkaisun teko? Ratkaisu
kyllä tarvitaan pelastukseen, mutta se ei ole vielä kaikki, mitä
sisältyy parannuksen tekoon.
Ratkaisu
on tahdon päätös. Jumala on antanut
meille vapaan tahdon, jota
Hän ei loukkaa. Jumala kutsuu ihmistä ja on valmistanut
pelastuksen, joka riittäisi kaikille ihmisille maailmassa. Tämä
suunnattoman arvokas lahja on vapaaehtoisesti vastaanotettavissa.
Jumala tarjoa tätä lahjaa ihmisille evankeliumin sanomassa –
ilosanomassa syntisille.
VAPAA
TAHTO JA RATKAISU KYLLÄ KUULUVAT
OSANA
PARANNUKSEEN
Tahdon
päätös tulee esiin seuraavissa raamatunkohdissa:
Joh.1:12 Hän
tuli omiensa tykö, ja hänen omansa eivät
ottaneet häntä
vastaan. Mutta kaikille, jotka
ottivat hänet
vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka
uskovat hänen nimeensä...
Tässä
ilmenee kaksi seikkaa: niille jotka
ottivat Hänet vastaan Hän antoi voiman
(oikeuden) tulla Jumalan lapsiksi…
Tässä ei sanota, että he tulivat heti
Jumalan lapsiksi, vaan nyt oli oikeus tulla... Tämä on Jumalan
puolelta annettu mahdollisuus tehdä
parannus. Parannus on moraalinen käännös ihmisen elämässä.
Uudestisyntyminen on Pyhän Hengen työ ihmisessä. Pyhän Hengen tulo ihmisen henkeen on 100-prosenttisesti Jumalan teko, ja se ei (valitettavasti) tapahdu aina silloin kun ihminen "näyttää" tekevän ratkaisun tai parannuksen, koska me emme näe sitä, mikä on sydämen todellinen asenne Jumalan edessä. Vasta hedelmä alkaa paljastaa ulkopuolisille sen, mitä on tapahtunut ihmisen sisällä. Jumalan armo alkaa kasvattamaan uudestisyntynyttä ihmistä (Tiit.2:11-13).
Uudestisyntyminen on Pyhän Hengen työ ihmisessä. Pyhän Hengen tulo ihmisen henkeen on 100-prosenttisesti Jumalan teko, ja se ei (valitettavasti) tapahdu aina silloin kun ihminen "näyttää" tekevän ratkaisun tai parannuksen, koska me emme näe sitä, mikä on sydämen todellinen asenne Jumalan edessä. Vasta hedelmä alkaa paljastaa ulkopuolisille sen, mitä on tapahtunut ihmisen sisällä. Jumalan armo alkaa kasvattamaan uudestisyntynyttä ihmistä (Tiit.2:11-13).
Vielä
tahdonratkaisusta raamatunkohta:
Ilm.3:20 Katso,
minä seison ovella ja kolkutan; jos
joku kuulee
minun ääneni ja avaa
oven,
niin minä käyn hänen tykönsä sisälle ja aterioitsen hänen
kanssaan, ja hän minun kanssani.
Tämä
jää ihmisen päätettäväksi – avata ovi tai pitää se kiinni.
Jumala ei tee väkivaltaa ihmisen vapaalle tahdolle. (Tämä vapaa
tahto on myös enkeleillä). Tämän takia
Raamatussa on voimakkaita kehotuksia käyttää vapaata tahtoa oikein
tässä iankaikkisuuteen vaikuttavassa ratkaisussa.
Antaa
lupa Jumalalle, kun Hän kutsuu, vaikuttaa
meissä… Oma ”taipumiseni”
tapahtui paljon ennen kuin
tulin parannuksen paikalle...
2Kor.5:20 Kristuksen
puolesta me siis olemme lähettiläinä, ja Jumala
kehoittaa meidän
kauttamme. Me pyydämme Kristuksen puolesta: antakaa
sovittaa itsenne
Jumalan kanssa.
Apt.2:40 Ja
monilla muillakin sanoilla hän vakaasti todisti; ja
hän kehoitti heitä
sanoen: "Antakaa
pelastaa itsenne
tästä nurjasta sukupolvesta."
Raamattu
osoittaa selvästi, että Jumalan tahto on, ettei kukaan hukkuisi
(2Piet.3:9; 1Tim.2:4), mutta ihmisen vapaa tahto tekee sen, että
valitettavasti suurin osa ihmiskuntaa hylkää Jumalan armokutsun ja
hukkuu.
Näemme
näistä raamatunkohdista, että ihmisen oma tahdonratkaisu tarvitaan
pelastukseen. Ei ihminen pelastu ulkopuolisten armovälineiden kautta
kuten monet suuret kirkkokunnat opettavat. Pelastus on jokaisen
henkilökohtaisen päätöksen tulos.
RATKAISU
TARVITAAN, MUTTA PARANNUKSEEN KUULUU VIELÄ LISÄÄ... PARANNUS
TUNKEUTUU SYVEMMÄLLE
On
liian kevyitä lauseita sellaiset kuin esim. ”kokeilkaa Jeesusta -
siitä saa hyvät fiilikset” ym…
Parannus
luotaa sydämen pohjaan asti!
Apt.3:19 Tehkää
siis parannus ja kääntykää,
että teidän syntinne pyyhittäisiin pois...
Kääntykää!
Ja mistä mihin pitää kääntyä? Pitää kääntyä lavealta
(leveältä maailman tieltä) kaidalle Jeesus-tielle. Ratkaisun
yhteydessä me teemme lupauksen Jeesukselle antautumisesta, ja
PARANNUKSESSA ME TOTEUTAMME SEN LUPAUKSEN.
Jos
syntinen tekee tahdonratkaisun alttarilla ja hänelle julistetaan
siinä synnit anteeksi, mutta hän ei
luovu syntisestä elämästään, ei
ratkaisulla ole mitään merkitystä. ”Usko ilman tekoja on
kuollut”. Muutos ihmisen elämässä on osoitus parannuksesta.
Snl.28:13 Joka
rikkomuksensa salaa, se ei menesty; mutta joka ne tunnustaa
ja hylkää,
se saa armon.
Syntinsä
tunteva ihminen kaipaa armoa, ja hän löytää sen, jos hän on
rehellinen Jumalalle ja itselleen. Jeesus sanoi syntiselle naiselle
kun armahti häntä: ”Mene äläkä
enää syntiä tee.”
USKOVAISESTA
TULEE KRISTUKSEN RUUMIIN JÄSEN
(edustamme Herraamme
täällä maailmassa)
Fil.2:14-15 Tehkää
kaikki nurisematta ja epäröimättä, että olisitte moitteettomat
ja puhtaat, olisitte
tahrattomat Jumalan lapset kieron ja nurjan sukukunnan
keskellä, joiden
joukossa te loistatte niinkuin tähdet maailmassa...
Jos
ratkaisun yhteydessä ei tapahdu tätä moraalista täyskäännöstä,
niin ratkaisusta ei ole mitään hyötyä vaan haittaa. Jeesus ei
tule mukaan vanhan likaisen elämän
viihdyttäjäksi, vaan Hän
puhdistaa verellään syntisen ihmisen
sydämen ja tulee puhdistettuun sydämeen Hallitsijaksi –
omistajaksi.
1Kor.6:19-20 Vai
ettekö tiedä, että teidän ruumiinne on Pyhän Hengen temppeli,
joka Henki teissä on ja jonka te olette saaneet Jumalalta,
ja ettette
ole itsenne omat? Sillä
te olette kalliisti ostetut. Kirkastakaa
siis Jumala ruumiissanne.
Ei
kukaan (aikuinen) pelastu, ellei hän tee
parannusta. Raamattu ei sano, että
kaikkien on tehtävä ratkaisu että pelastuisivat, vaan parannusta
syntien anteeksisaamiseksi on saarnattava...
Apt.17:30-31 Noita
tietämättömyyden aikoja Jumala on kärsinyt, mutta nyt hän tekee
tiettäväksi, että kaikkien
ihmisten kaikkialla on tehtävä parannus. Sillä
hän on säätänyt päivän, jona hän on tuomitseva maanpiirin
vanhurskaudessa sen
miehen kautta (Jeesus),
jonka hän siihen on määrännyt; ja hän on antanut kaikille siitä
vakuuden, herättämällä
hänet kuolleista."
KUKA VOI
TEHDÄ (REHELLISEN) PARANNUKSEN?
Sellainen ihminen, joka
tietää olevansa menossa kadotukseen
(Mark.2:16-17; Joh.9:39-41),
tietää olevansa
syntinen Pyhän Jumalan edessä. Sellainen
ihminen joka etsii armahdusta
Jumalalta. Jotkut luulevat jopa olevansa niin syntisiä ja huonoja,
ettei Jumala heitä enää edes huoli – juuri
tällaisia varten Jeesus on tullut ja kuollut
ristillä. Langennut uskovainen, joka katuu
ja tulee nöyrin mielin takaisin (tuhlaajapoika – tyttö).
Tällaiset ihmiset meidän
tulee ohjata Jeesuksen eteen Golgatalle – Jeesus ristillä
runneltuna juuri tämän tähden. Jeesus kantoi Jumalan tuomion
synnin tähden, juuri meidän edestämme. Jeesus Jumalan vihan
kohteena meidän rikkomustemme tähden. Hän otti paikkamme – me
olisimme kuuluneet ristiinnaulittaviksi ja iankaikkiseen kadotukseen.
Tässä astuu uskon kautta Jumalan armo ihmisen osaksi.
KUKA EI
VOI TEHDÄ PARANNUSTA?
Ihminen joka luulee
olevansa niin hyvin elänyt
että kelpaa Jumalalle sellaisenaan. Ihminen joka luulee, että
toinen (pappi) voi hoitaa
hänen asiansa Jumalan edessä (rituaalien ja armovälineiden
avulla). Ihminen, joka on kulkenut
etsikkoaikojensa ohi. Luopio,
joka on pilkannut julkisesti Armon Henkeä
(Heb.6:4-6; Heb.10:29),
jonka voimaa hän on saanut maistaa, ja jalkoihinsa polkenut ristin
veren, jossa hän kerran sai maistaa anteeksiantoa.