KOHTAAMINEN
PILVISSÄ
Onko Raamatun ilmoitus - Jeesus
tulee noutamaan uskovaiset kotiin – pelottava vai lohduttava sanoma
sinulle? Raamattu sanoo tämän sanoman olevan toivoa ja
lohdutusta tuova ilmoitus, koska maailmaa kohtaa tämän jälkeen
mitä hirvittävin aika.
Kun merkit siitä, että maailma
on ajautumassa kaaokseen, alkavat selvästi ilmetä, Jumalan Sana
rohkaisee uskovia seuraavasti:
Luuk.21:28:
Mutta
kun nämä alkavat tapahtua, niin rohkaiskaa itsenne ja nostakaa
päänne, sillä teidän vapautuksenne
on lähellä.
Jeesus
puhuu suurista katastrofeista, jotka tulevat kohtaamaan koko
maailmaa. Nähdessämme näiden tapahtumien alkumerkkejä meidän
uskovaisten tulee rohkaista mielemme ja toisiamme, sillä ne ovat
merkkejä vapautuksemme hetkestä.
Olen
viime aikoina ihmetellyt suuresti sitä, että tätä lohduttavaa
oppia, joka on täysin Raamatun ilmoituksen mukainen, syytetään
uskovien pelotteluksi. Samanaikaisesti opetetaan, että seurakunta
joutuu käymään vihan ajan lävitse. Raamattu ei anna niin
ristiriitaista opetusta. Olisi kauhea tilanne, jos uskovaisia
pitäisi lohduttaa opettamalla, että he joutuisivat käymään läpi
Jumalan vihan ajan!
Jeesuksen
tulo noutamaan uskovaiset (seurakunnan, morsiamen) täältä pois, on
lohduttava ja iloinen yllätys. Ylösotto tapahtuu hetkenä, jona
emme luule. Odottajille Jeesus ei tule varkaan lailla kuten niille,
jotka eivät ole valmiita (heiltä viedään rakkaat uskovaiset
läheiset). Jeesuksen tulo on odottavalle morsiamelle mitä suurin
juhlahetki!
1Tess.4:16-18:
Sillä
itse Herra on tuleva alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen
ja Jumalan pasunan kuuluessa, ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös
ensin; sitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet
tänne, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan
yläilmoihin; ja niin me saamme aina olla Herran kanssa.
Niin
lohduttakaa siis toisianne näillä sanoilla.
Miten
sanoma voisi lohduttaa, jos julistetaan vihan ajan kuuluvan myös
uskoville? Vihan aika on on Jumalan
puhdistustuomio synnistä 1000-vuotista valtakuntaa varten.
Jokaisen uudestisyntyneen synnit on kannettu Golgatan ristillä,
koska synnin rangaistus oli Jeesuksen päällä. Jumala ei rankaise
samoista rikoksista kahdesti ihmistä. Meidät on armahdettu –
ulkopuolisia ei ole. Tämän todistaa Sana.
Jes.53:5:
mutta hän on haavoitettu meidän rikkomustemme tähden,
runneltu meidän pahain tekojemme tähden. Rangaistus oli hänen
päällänsä, että meillä rauha olisi, ja hänen haavainsa
kautta me olemme paratut.
Jes.26:19-21:
Mutta
sinun kuolleesi virkoavat eloon, minun ruumiini nousevat ylös.
Herätkää ja riemuitkaa, te jotka tomussa lepäätte, sillä sinun
kasteesi on valkeuksien kaste, ja maa tuo vainajat ilmoille. Mene,
kansani, kammioihisi ja sulje ovet jälkeesi, lymyä hetkinen, kunnes
viha on ohitse mennyt. Sillä katso, Herra
lähtee asuinsijastaan kostamaan maan asukkaille heidän pahat
tekonsa,
ja maa paljastaa verivelkansa eikä surmattujansa enää peitä.
Oli
vielä Vanhan Testamentin aikana salaisuus,
että kaikki eivät ole kuolleita, jotka menevät kammioihin suojaan
vihan ajaksi. Tämän ilmoittaa Paavali.
1Kor.15:51-53:
Katso, minä sanon teille salaisuuden:
emme kaikki kuolemaan nuku, mutta kaikki me
muutumme,
yhtäkkiä, silmänräpäyksessä, viimeisen pasunan soidessa; sillä
pasuna soi, ja kuolleet nousevat katoamattomina, ja me muutumme.
Sillä tämän katoavaisen pitää pukeutuman katoamattomuuteen,
ja tämän kuolevaisen pitää pukeutuman kuolemattomuuteen.
Ajan
merkit Jeesuksen tulemuksesta ovat selvästi näkyvissä, mutta sitä
suurta hetkeä, milloin ylösotto tapahtuu, ei tiedetä. Jos
seurakunta jäisi tänne antikristuksen aikaan, voitaisiin tarkasti
laskea Danielin kirjasta ja Ilmestyskirjasta Herran tulemuksen aika,
ja näin asia ei voi olla Raamatun ilmoituksen mukaan. Herramme
Jeesus tulee sinä hetkenä jona emme luule (Matt.24:44).
Maailma
menee lujaa vauhtia kohti yösydäntä – moraalista rappiota.
Todellisten uskovien joukko harvenee, ja kaikenlaiset harhaopit
saavat yhä enemmän jalansijaa, ja ne eksyttävät, jos mahdollista,
jopa valitutkin (Matt.24:24).
Emme
tiedä sitä, kuinka vaikeita aikoja on vielä meillä
uskovaisillakin edessämme, mutta se on suuri lohdutus jokaiselle
Jeesuksen omalle, että ylösotto on lähellä ja pahin aika ei meitä
tule kohtaamaan.
Siunausta
Juhani
P.S.
Kannatta lukea oheinen hyvä tutkielma Jeesuksen tulosta
seurakunnalle:
Suuri
luopumus seurakunnan lähdön jälkeen
http://www.bibleguidance.co.za/Engarticles/Departure.htmJohan Malan, University of the North, South Africa
Tiivistelmä: Antikristuksen (laittomuuden ihmisen) ilmestyminen voi tapahtua vasta Kristuksen todellisen seurakunnan lähdön jälkeen.
Lähtö (engl. departure, kreikaksi apostasia) jakeessa 2.Tess. 2:3 edeltää Antikristuksen ilmestymistä. Sanan apostasia kääntäminen sanoilla ”rebellion (kapina)”, ”apostasy (luopumus, harhaoppi)” tai ”falling away (luopumus)” useimmissa englantilaisissa Raamatuissa on valitettavaa, koska nämä ovat sekundäärisiä eli johdettuja tämän sanan merkityksiä. Sen ensisijainen merkitys on ”lähtö”, joka tässä jakeessa viittaa seurakunnan tempaukseen. Tempauksen seurauksena suuri luopumus tulee tapahtumaan maan päällä, samalla kun Antikristus saattaa voimaan laittomat ja äärimmäisen syntiset uudistuksensa. Tuolle ajalle on tunnusomaista maailmanlaajuinen moraalinen ja hengellinen luopumus.
On hyvin paljon spekulointia koskien tempausta ja Antikristuksen ilmestymistä. Jotkut hengellistävät nämä käsitteet, toiset hyväksyvät kummankin tapahtuman, mutta asettavat ne väärään aikajärjestykseen, kun taas monet kieltävät ne kokonaan, tai väittävät, että Antikristus oli joku historian hahmo.
Nämä ristitiitaiset mielipiteet aiheuttavat suurta epävarmuutta ja hämmennystä kristittyjen keskuudessa. Ei ole kuitenkaan ensimmäinen kerta seurakunnan historiassa, kun ristiriitaiset käsitykset ja väärät opetukset lopun ajoista saavat uskovaiset huolestumaan. Se tapahtui jo ensimmäisellä vuosisadalla Tessalonikan seurakunnassa.
Ensimmäisessä kirjeessään Paavali opetti seurakuntaa, että Herra Jeesus tulee seurakuntadispensaation lopulla viemään todelliset uskovat pois taivaaseen:
“Sillä itse Herra on tuleva alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasunan kuuluessa, ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin; sitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin; ja niin me saamme aina olla Herran kanssa. Niin lohduttakaa siis toisianne näillä sanoilla” (1.Ts. 4:16-18; sana tempaus tulee sanasta temmata, kreikaksi harpazo).
Paavalin saarnassa tessalonikalaisille ja myös myöhemmässä kirjeessään heille on selvä lupaus, että Herra Jeesus ottaa kristityt pois ennen Antikristuksen ilmestymistä ja Herran Päivän tuomioiden alkamista suuren ahdistuksen aikana. Hän kehotti heitä ”odottamaan taivaista hänen Poikaansa, jonka hän on herättänyt kuolleista, Jeesusta, joka pelastaa meidät tulevasta vihasta” (1.Ts. 1:10). ”Sillä ei Jumala ole määrännyt meitä vihaan, vaan saamaan pelastuksen Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta” (1.Ts. 5:9).
Kuten Nooan ja Lootin tapauksessa kristityt pelastetaan Jumalan vihan hetkestä syntisen maailman yli. He tulevat pakenemaan tuomion aikaa tempauksen kautta, kuten Jeesus lupasi Öljymäen puheessaan: ”Valvokaa siis joka aika ja rukoilkaa, että saisitte voimaa paetaksenne tätä kaikkea, mikä tuleva on, ja seisoaksenne Ihmisen Pojan edessä” (Lk. 21:36). Ne, jotka tavoittelevat väärää humanistista rauhaa ulkopuolella Kristuksen, eivät tule pääsemään pakoon ahdistuksen tuomioita. Antikristuksen terrorihallinnon tuho ja Jumalan tuomiot tulevat yht'äkkiä yllättämään heidät (1.Ts. 5:3).
Seurakunta Tessalonikassa uskoi tämän selityksen lopun ajan tapahtumista. He odottivat innokkasti pelastusta, jonka Herra Jeesus lupasi heille tempauksen kautta. Heillä oli ”autuas toivo”, johon he katsoivat (Tt. 2:13). Tämän odotuksen puitteissa he lohduttivat ja kehottivat toisiaan pysymään uskollisina Herralle.
Vääriä
opetuksia
Kristittyjen vaino Rooman
valtakunnassa aiheutti merkittävää huolestumista uskovien
keskuudessa ja nosti esiin monia lopun aikoja koskevia kysymyksiä –
myös Tessalonikassa. Evankeliumin vihollisten yllytyksestä
kirjoitettiin vääriä opetuksia sisältävä kirje Paavalin nimissä
ja jaettiin seurakunnan jäsenten keskuudessa. Toiset väittivät
saaneensa 'hengellisiä ilmoituksia' samasta asiasta. Näissä
väärissä opetuksissa väitettiin, että Herran päivä (tuomion ja
ahdistuksen aika) oli jo alkanut ja että kristityt joutuisivat
läpikäymään sen. Tällä tavalla oppi tempauksesta ennen vihaa
tuli kiistetyksi ja pilkatuksi.
Kirjoittaessaan toisen kirjeensä seurakunnalle Paavalin päämäärät olivat seuraavat: (1) Torjua väärät opetukset lopun ajasta; ja (2) vastata tiettyihin seurakunnanjäsenten esiin nostamiin kysymyksiin toisesta tulemuksesta ja siihen liittyvistä asioista. Hän aloittaa luvun 2 viittaamalla tempaukseen ”meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen tulemuksena ja meidän kokoontumisenamme Hänen tykönsä.” Sen jälkeen hän selittää ja uudelleen vahvistaa lopun ajan tapahtumien oikean järjestyksen:
”Mutta
mitä tulee meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen tulemukseen ja
meidän kokoontumiseemme hänen tykönsä, niin me pyydämme teitä,
veljet, ettette anna minkään hengen, ettekä sanan, ettekä minkään
muka meidän lähettämämme kirjeen heti järkyttää itseänne
niin, että menetätte mielenne maltin, ettekä anna niiden itseänne
peljästyttää, ikäänkuin Herran päivä jo olisi käsissä. Älkää
antako kenenkään vietellä itseänne millään tavalla. Sillä se
päivä ei tule, ennenkuin luopumus ensin tapahtuu ja laittomuuden
ihminen ilmestyy, kadotuksen lapsi, tuo vastustaja, joka korottaa
itsensä yli kaiken, mitä jumalaksi tai jumaloitavaksi kutsutaan,
niin että hän asettuu Jumalan temppeliin ja julistaa olevansa
Jumala.
Ettekö
muista, että minä, kun vielä olin teidän tykönänne, sanoin
tämän teille? Ja nyt te tiedätte, mikä pidättää, niin että
hän vasta ajallansa ilmestyy. Sillä laittomuuden salaisuus on jo
vaikuttamassa; jahka vain tulee tieltä poistetuksi se, joka nyt
vielä pidättää, niin silloin ilmestyy tuo laiton, jonka Herra
Jeesus on surmaava suunsa henkäyksellä ja tuhoava tulemuksensa
ilmestyksellä, tuo, jonka tulemus tapahtuu saatanan vaikutuksesta
valheen kaikella voimalla ja tunnusteoilla ja ihmeillä ja kaikilla
vääryyden viettelyksillä niille, jotka joutuvat kadotukseen,
sentähden etteivät ottaneet vastaan rakkautta totuuteen,
voidaksensa pelastua. Ja sentähden Jumala lähettää heille väkevän
eksytyksen, niin että he uskovat valheen, että kaikki ne
tuomittaisiin, jotka eivät ole uskoneet totuutta, vaan mielistyneet
vääryyteen” (2.Ts. 2:1-12).
Tässä
luvussa Paavali ilmoittaa selvästi perusasiat koskien pidättäjän
lähtöä, Antikristuksen ilmestymistä ja myös nopeaa tuomiota,
joka kohtaa häntä Kristuksen tulemuksen aikana.
Väärien
opetusten torjumista
Väärät opetukset, joita
Tessalonikassa levitettiin perustuivat olettamukseen, että Rooman
keisari, joka myös julistautui jumalaksi, oli Antikristus. Siitä
johtuva Kristittyjen vaino nähtiin osana Herran päivän ahdistuksia
ja kärsimyksiä. Paniikkia aiheuttivat odotettavissa olevat vielä
suuremmat vainot ja tuomiot, jotka olivat lähellä ja myös väärä
opetus, että kristityt eivät pääsisikään pakoon vihan aikaa,
kuten Paavali oli luvannut.
Paavali torjui väärät opetukset ja toisti, että ensin tulee lähtö (apostasia), jota seuraa laittomuuden ihmisen (antikristuksen) ilmestyminen. Hän on oleva kadotuksen iljettävä lapsi, joka asettuu temppeliin ja julistaa olevansa Jumala (2.Ts. 2:3-4). Ensimmäisellä vuosisadalla Paavalin kirjoittaessa kirjettään lähtö ei vielä ollut tapahtunut, eikä myöskään väitetty roomalainen Antikristus istunut temppelissä Jerusalemissa julistamassa itseään Jumalaksi.
Selitettyään aluksi lopun ajan tapahtumien aikajärjestyksen, Paavali vahvisti tämän skenarion lisäämällä uutta tietoa. Hän muistutti seurakunnan jäseniä tästä aiheesta pitämistään saarnoista: ”Ettekö muista, että minä, kun vielä olin teidän tykönänne, sanoin tämän teille?” (jae 5). Sitten hän jatkaa sanoen, että se, joka pidättää, täytyy ottaa pois tieltä (seurakunnan tempaus) ja sitten paljastetaan Paha (Antikristus). Hän sanoi myös, että Antikristus olisi elävä ihminen maan päällä, kun Herra Jeesus palaa tuhoamaan hänet tulemuksensa kirkkaudella (jae 8, KJV-käännös käyttää sanaa brightness, kirkkaus, suom. huom.).
Näille väärille opetuksille, joita Paavalin nimissä levitettiin, ei ollut kertakaikkiaan mitään pohjaa, koskien sitä, etteikö olisi uskovien tempausta ennen ahdistuksen aikaa. Siinäkään väitteessä ei ollut mitään perää, että Herra rankaisisi kristittyjä pahalla ja jättäisi heidät Antikristuksen hirmuvaltaan.
Lähtö
(apostasia)
Sana apostasia
jakeessa 3, joka KJV-käännöksessä on käännetty sanoilla
“falling away (luopumus),” on ongelmallinen monille. Tämän
käännöksen perusteella oletetaan, että kristityt eivät tule
kokemaan ainoastaan viimeisten päivien luopumusta, vaan he tulevat
olemaan täällä myös silloin, kun Antikristus ilmestyy. Tämän
jakeen huolellinen selittäminen osoittaa, että nämä olettamukset
ovat perustelemattomia.
Kreikan sana apostasia tarkoittaa lähtö, vetäytyminen tai ero. Hengellinen ja moraalinen luopumus voidaan lukea tähän sanaan vain toissijaisena merkityksenä, pääteltynä sen perusviittauksesta totuuden lähtöön. Apostasia on johdettu partikkelista apo, joka tarkoittaa irti tai pois (jostakin lähellä) ajan, paikan tai suhteen eri merkityksissä. Se tarkoittaa eroa, lähtöä tai [suhteen] lakkaamista. Sanaa apostasia vastaava verbi on aphistemi, joka Strong'in sanakirjan mukaan tarkoittaa lähteä, vetäytyä, vetää pois, poistaa.
The Greek word apostasia means departure, withdrawal or separation. A spiritual and moral falling away can be read into this word only as a secondary meaning, deduced from its basic reference to the departure of the truth. Apostasia is derived from the particle apo which means off or away [from something near], in various senses of place, time or relation. It denotes separation, departure, or the cessation [of a relationship]. The verb correlate of apostasia is aphistemi which, according to Strong’s Concordance, means to depart, withdraw, draw (fall) away, remove.
Jopa tapauksissa, joissa sanaa aphistemi on käytetty tarkoittamaan hengellistä luopumusta (esim. Lk. 8:13, 1.Tim. 4:1 Hepr. 3:12), on kieliopillisesti oikeampaa kuvailla tekoa lähtemisenä uskosta (kuten kahdessa jälkimmäisessä jakeessa) ennemmin kuin luopumuksena (kuten jakeessa Lk. 8:13) Seuraavassa esimerkkejä sanan aphistemi käytöstä KJV-käännöksessä:
Even in cases where aphistemi is used to denote a spiritual falling away (e.g. Lk. 8:13, 1 Tim. 4:1 and Hepr.. 3:12) it is grammatically more correct to describe the act as a departing from faith (as in the latter two verses) rather than a falling away (as in Lk. 8:13). The following are examples of the rendering of aphistemi in the King James Version:
“…[she] departed not from the temple” (Lk. 2:37); “…he departed from Him for a season” (Lk. 4:13); “…and in time of temptation fall away” (Lk. 8:13); “Depart from Me” (Lk. 13:37); “…the angel departed from him” (Acts 12:10); “…who departed from them” (Acts 15:38); “…he departed from them” (Acts 19:9); “…they departed from him” (Acts 22:19); “…that it might depart from me” (2 Cor. 12:8); “…depart from the faith” (1 Tim. 4:1); “…from such withdraw thyself” (1 Tim. 6:5); “…depart from iniquity” (2 Tim. 2:19); “…departing from the living God” (Hepr. 3:12).
Näiden esimerkkien valossa on selvää, että sanan apostasia ja sen verbimuodon aphistemi perusmerkitys on lähteä. Tästä syystä sana apostasia jakeessa 2.Ts. 2:3 käännettiin lähtönä ensin seuraavissa seitsemässä englantilaisessa raamatunkäännöksessä ennen KJV-käännöstä: Wycliffe Bible (1384), Tyndale Bible (1526), Coverdale Bible (1535), Cranmer Bible (1539), Breeches Bible (1576), Beza Bible (1583) ja Geneva Bible (1608).
Vulgata käyttää latinan sanaa discessio, joka tarkoittaa lähtö. Amplified Bible esittää seuraavan huomautuksen jakeen 2.Ts. 2:3 alaviitteessä: ”Sanan apostasia mahdollinen tulkinta on [seurakunnan] lähtö.” Todellisessa merkityksessään tämä jae kuuluu näin:
“Älköön kukaan pettäkö teitä millään tavalla: sillä se päivä [Herran päivä] ei tule, ellei ensin tule [seurakunnan] lähtö ja tuota synnin ihmistä [Antikristusta], kadotuksen lasta, paljasteta....
Let no man deceive you by any means: for that day [the day of the Lord] shall not come, except there come a departing [of the church] first, and that man of sin [the Antichrist] be revealed, the son of perdition…”
Erilaisia
tulkintoja
Dogmaattinen ennakkoluulo,
ennemmin kuin tietämättömyys, voi selittää ne ristiriitaiset
näkemykset, jotka edelleen vallitsevat koskien sanan apostasia
todellista merkitystä tässä jakeessa. Sokeassa uskollisuudessaan
kirkkonsa teologeille monet kieltäytyvät uskomasta
pretribulationistiseen tempaukseen. Heistä on hyväksyttävämpää
riippua kiinni sanan apostasia kapeassa toissijaisessa
merkityksessä tulkitsemalla se pelkästään hengellisenä
taantumuksena viimeisinä päivinä, joita seuraa Antikristuksen
ilmestyminen.
Jos jakeen 2.Ts. 2:3 konteksti otetaan huomioon, on ilmeistä, että sana apostasia on tässä tarkoitettu kattamaan koko merkityksensä – sekä lähtemisen (engl. departing) että hengellisen luopumuksen (engl. falling away). Ensimmäisessä merkityksessä Paavali käyttämällä tätä sanaa viittaa todellisten uskovien, joita ei ole määrätty Jumalan tuomioihin, fyysiseen lähtöön. Yksi tämän lähdön tärkeimmistä seurauksista on, että suuri hengellinen pimeys tulee vallitsemaan maan päällä – kun maailman valo on otettu pois. Se antaa Antikristukselle tilaisuuden ilmestyä. Synti ja pahuus tulevat lisääntymään hyvin nopeasti hänen hallintonsa aikana johtaen koko ihmiskunnan historian suurimpaan luopumiseen raamatullisista normeista ja kristillisistä malleista.
Jakeissa 3 ja 4 Paavali ilmoittaa tosiasian seurakunnan lähdöstä, jota seuraa Antikristuksen ilmestyminen ja hänen pahojen uudistustensa toteuttaminen. Tämä tapahtumien järjestys ilmoitetaan uudelleen jakeissa 6 – 12 samalla antaen lisätietoa. Tämän saman skenarion kahta kuvausta voidaan verrata seuraavasti:
Tempaus:
Apostasia (lähtö) tapahtuu ensin (jae 3). |
Tempaus:
Se, joka pidättää, otetaan pois tieltä (jae 7). |
Antikristuksen
tulemus: Laittomuuden ihminen ilmestyy silloin (jae 3). |
Antikristuksen
tulemus: Silloin ilmestyy
tuo Laiton (jae 8). |
Luopumus
antikristillisten uudistusten kautta: Antikristus edistää
syntiä ja pahuutta, ylentää itsensä kaikkien uskontojen
yläpuolelle, saastuttaa temppelin ja julistautuu Jumalaksi
(jakeet 3-4). |
Luopumus
antikristillisten uudistusten kautta: Hänen tulemuksensa
tapahtuu saatanan vaikutuksesta valheen kaikella voimalla ja
tunnusteoilla ja ihmeillä ja kaikilla vääryyden viettelyksillä
(jakeet 8-10). |
Se
joka pidättää
Negatiiviset käsitykset
pretribulationistisesta tempauksesta johtavat myös vääristyneisiin
näkemyksiin siitä, mikä pidättää Antikristusta. On selvää,
että on vain yksi voima, joka on suurempi kuin Saatanan ja
Antikristuksen ja se on Jumalan voima. Ei ole mitään maallista tai
inhimillistä voimaa, joka voisi tehokkaasti vastustaa paholaista tai
voittaa sen.
Nykyisessä dispensaatiossa ennen Kristuksen ja Antikristuksen persoonallista ilmestymistä käydään hengellistä taistelua maailman hallinnasta. Jumalan Henki ja Saatanan petoshenget toimivat ihmisten kautta saavuttaakseen päämääränsä. Johannes sanoo:
“Tästä te tunnette Jumalan Hengen: jokainen henki, joka tunnustaa Jeesuksen Kristukseksi, lihaan tulleeksi, on Jumalasta;ja yksikään henki, joka ei tunnusta Jeesusta, ei ole Jumalasta; se on antikristuksen henki, jonka olette kuulleet olevan tulossa, ja se on jo nyt maailmassa. Lapsukaiset, te olette Jumalasta ja olette voittaneet heidät; sillä hän, joka teissä on, on suurempi kuin se, joka on maailmassa.... Joka tuntee Jumalan, se kuulee meitä; joka ei ole Jumalasta, se ei kuule meitä. Siitä me tunnemme totuuden hengen ja eksytyksen hengen” (1.Joh. 4:2-6).
Jakeen 2.Ts. 2:7 ilmaisu ”se, joka nyt vielä pidättää” viittaa seurakuntaan Kristuksen ruumiina maan päällä. Me olemme temppeli, jossa Pyhä Henki asuu ja siitä syystä olemme pimeän maailman valo ja mätänevän maailman suola. Pyhän Hengen voiman kautta me pidätämme Antikristuksen ilmestymistä ja sitä seuraavaa valtaan nousua. Vasta sitten, kun todellinen seurakunta on otettu pois tieltä tempauksessa, Antikristus voi persoonallisesti paljastaa itsensä. Silloin petetty ja hengellisesti kuollut ihmiskunta hyväksyy hänet ilman vastustusta universaaliseksi Messiaaksi ja maailmanjohtajaksi.
On epäraamatullista väittää, että Pyhä Henki olisi pidättäjä, joka poistuisi maailmasta. On totta, että Pyhän Hengen voiman kautta seurakunta pystyy pidättämään Antikristusta, mutta Pyhää Henkeä itseään ei vedetä pois. Miljoonat tulevat pelastumaan seitsenvuotisen ahdistuksen aikana (Ilm. 7:9-14) ja se on mahdollista vain Jumalan Hengen välityksellä (1.Kor. 12:3). Ennen Jeesuksen julkista tulemusta seitsemän vuoden lopussa on vielä jopa uusi Pyhän Hengen vuodatus Israelin päälle valmistamaan heitä sovintoon Messiaansa kanssa:
“Ja minä vuodatan Daavidin suvun päälle ja Jerusalemin asukasten päälle armon ja rukouksen hengen. He katsovat minuun, jonka he ovat lävistäneet. Ja he valittavat häntä, niinkuin valitetaan ainokaista, murehtivat häntä katkerasti, niinkuin murehditaan katkerasti esikoista” (Sak. 12:10).
On siis täysin väärin opettaa, että Pyhä Henki olisi poissa maan päältä tuona aikana. Koska seurakunta Pyhän Hengen temppelinä ei tule olemaan täällä, niin Henki ei toimi Helluntain täyteydessään, mutta siitä huolimatta Hän tulee olemaan täällä tuomion Henkenä (Jes. 4:4) ja myös Henkenä, joka saa ihmisissä aikaan synnintunnon (Joh. 16:8).
Luopumuksen
luonne
Luopumus, joka tapahtuu maan
päällä Antikristuksen ilmestymisen jälkeen, on paljon pahempi
kuin se luopumus, jota koetaan viimeisinä päivinä ennen
Kristittyjen lähtöä (vrt. 1.Tim. 4:1, 2.Tim. 3:1-5, 2.Tim. 4:2-4).
Tempauksen ja Antikristuksen ilmestymisen jälkeen koko maailmaa
syöstään äärimmäiseen moraaliseen ja hengelliseen pimeyteen.
Synnin kansainvälinen kulttuuri tulee esiin moraalisesta
luopumuksesta, jossa pahin kuviteltavissa oleva rienaus,
pahantahtoisuus, korruptio, varkaus ja väkivalta esiintyvät.
Hengellinen luopumus tulee johtamaan maailmanuskontojen petetyn liiton perustamiseen Antikristuksen, universaalisen Messiaan, johdon alaisuudessa. Seitsemän vuoden puolivälissä hän asettuu jälleenrakennettuun temppeliin Jerusalemissa ja julistautuu Jumalaksi (2.Ts. 2:4). Tätä kapinallista tekoa seuraa Antikristuksen ja Paholaisen palvonta kaikkialla maailmassa (Ilm. 13:4) ja siitä tulee hengellisestä totuudesta luopumisen pahin muoto.
Lopun
ajan Antikristus
Hyvin tärkeä ilmoitus,
jonka Paavali antaa Antikristuksesta, on, että hän on oleva lopun
ajan maailman diktaattori. Jeesuksen Kristuksen tulemus lopettaa
hänen julkisen esiintymisensä äkkiä ja dramaattisesti.
”Silloin ilmestyy tuo
laiton, jonka Herra Jeesus on surmaava suunsa henkäyksellä ja
tuhoava tulemuksensa ilmestyksellä” 2.Ts.
2:8).
Tämä selvä ilmoitus syrjäyttää kaikki historian diktaattorit lopullisena ”laittomuuden ihmisenä,” koska he vain valmistivat tietä tulevalle lopunajan Antikristukselle. Johannes sanoi: ”Lapsukaiset, nyt on viimeinen aika. Ja niinkuin te olette kuulleet, että antikristus tulee, niin onkin nyt monta antikristusta ilmaantunut; siitä me tiedämme, että nyt on viimeinen aika (1.Joh. 2:18).
Ajattele myös seuraavia ilmoituksia Antikristuksesta: Dan. 9:27 sanoo, että hän tekee vahvan liiton monien kanssa yhden vuosiviikon ajaksi. Keskellä viikkoa, mikä tarkoittaa 3½ vuoden jälkeen, hän saa uhrit temppelissä lakkaamaan. Hän saastuttaa temppelin, asettaa kuvansa kaikkein pyhimpään, kieltää kaikki uskonnot ja pakottaa ihmiset kaikkialla kumartamaan vain itseään ja omaa kuvaansa. Tuolla ajalla hän perustaa tuhoisan terrorihallinnon.
Herra Jeesus viittasi tähän kammottavaan aikaan kuvaillessaan juutalaisille suurta ahdistusta, joka esiintyy välittömästi Hänen tulemuksensa edellä:
”Kun te siis näette hävityksen kauhistuksen, josta on puhuttu profeetta Danielin kautta, seisovan pyhässä paikassa - joka tämän lukee, se tarkatkoon - silloin ne, jotka Juudeassa ovat, paetkoot vuorille... Sillä silloin on oleva suuri ahdistus, jonka kaltaista ei ole ollut maailman alusta hamaan tähän asti eikä milloinkaan tule... Mutta kohta niiden päivien ahdistuksen jälkeen aurinko pimenee, eikä kuu anna valoansa, ja tähdet putoavat taivaalta, ja taivaitten voimat järkkyvät. Ja silloin Ihmisen Pojan merkki näkyy taivaalla, ja silloin kaikki maan sukukunnat parkuvat; ja he näkevät Ihmisen Pojan tulevan taivaan pilvien päällä suurella voimalla ja kirkkaudella” (Mt. 24:15-30).
Tuona päivänä Antikristus ja väärä profeetta tuhotaan:
”Ja minä näin pedon ja maan kuninkaat ja heidän sotajoukkonsa kokoontuneina sotiaksensa hevosen selässä istuvaa vastaan ja hänen sotajoukkoansa vastaan. Ja peto otettiin kiinni, ja sen kanssa väärä profeetta, joka sen nähden oli tehnyt ihmetekonsa, joilla hän oli eksyttänyt ne, jotka olivat ottaneet pedon merkin, ja ne, jotka olivat sen kuvaa kumartaneet; ne molemmat heitettiin elävältä tuliseen järveen, joka tulikiveä palaa” (Ilm.19:19-20).
Profetiat Antikristuksen ilmestymisestä koskevat siis tulevaisuutta eivätkä historiaa. On ollut monia esikuvia, mutta nyt on tullut aika suuren lopun ajan Antikristuksen ilmestymiselle, jonka Herra tuhoaa suunsa henkäyksellä, kun Hänen jalkansa seisovat Öljymäellä Hänen toisen tulemuksensa aikana. (Sak. 14:4-5).
Näyttämö on valmisteltu nopeasti Antikristuksen tulemukselle. Koemme jo seurakuntadispensaation lopun luopumusta ja synnytystuskien alkua. Pian koittaa Jumalan lasten lähdön hetki, kun heidät silmänräpäyksessä siirretään taivaallisiin majoihin. Ne, jotka pidättivät Antikristuksen ilmestymistä, otetaan silloin pois tieltä ja siten maan päälle tulee suuri hengellinen pimeys. Laittomuus ja moraalittomuus tulevat saamaan ennennäkemättömät mittasuhteet laittomuuden ihmisen johdossa, joka on oleva Saatanan hallitsija täysin turmeltuneen ja petetyn ihmiskunnan yläpuolella. Kuten Nooan ja Lootin aikoina Herra tulee vierailemaan tässä kapinallisessa sukupolvessa suurin vitsauksin ja tuomioin Herran päivän aikana.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti