PEDOT (Dan. 7. luku)
Seurakunnan ylösotto ja valtakuntien tuho (kirjoitettu 11.09.2001)
Luen kirjani esipuheen, koska siitä käy ilmi, että olen kauan seurannut Danielin kirjan mainitsemia petoja.
Suomen kansalle on vuosikymmenien aikana tullut monia varteenotettavia profetioita Venäjän karhun liikkeistä. Näitä sanomia on vähätelty ja niille jopa naurettu, koska mitään ei ole heti alkanut tapahtua, ja sen seurauksena jumalanpelko on hiipunut, hengellinen elämä tullut penseäksi ja alettu kulkea kohti luopumusta. Jumalan armollista pitkämielisyyttä on halveksittu. Nyt olemme tulleet vuosikymmenelle, jolloin alkaa todella tapahtua…
Kirjani esipuhe vuodelta 2001 (vähän yli 20 vuotta sitten):
Esipuhe:
Tämän kirjan juuret ulottuvat aina 70-luvulle saakka. Olin silloin herätyksessä ja suuresti kiinnostunut kaikesta hengellisestä kirjallisuudesta. Vaasa-lehdestä luin kirjoituksen opettaja Kilpi Kylälästä ja hänen profetaalisesta tutkimustyöstään. Myös hänen piirtämästään Danielin patsaasta oli suuri kuva ja ohessa lyhyt haastattelu, jossa hän kertoi, mitä Jumala oli hänelle puhunut. Lehtijutussa tuli esille Danielin kirjan 2. ja 7. luvun profetaalinen ilmoitus niin vaikuttavalla tavalla, että tilasin välittömästi Kylälän koko vihkosarjan, jossa hän käsitteli näitä asioita.
Tulin itse uskoon syksyllä v. 1979 ollessani lomamatkalla Israelissa. Uskoontulooni vaikutti suuresti, kun jouduin myöntämään profetaalisen sanan toteutumisen ajassamme. Ymmärsin, että Jumala puhuu meille Sanassaan, Raamatussa. Kaikki mitä Hän sanoo, tulee tapahtumaan. Jumala valvoo Sanaansa toteuttaakseen sen (Jer.1:12).
Uskoontuloni jälkeen Kylälän kirjoitukset ja piirrokset innostivat minua tutustumaan Raamattuun ja erityisellä mielenkiinnolla Danielin kirjan lukuihin 2 ja 7.
Profeetta koetellaan Raamatun mukaan siten, että tutkitaan hänen sanomansa paikkansapitävyys ja myös se, viekö julistus kuulijoita lähemmäksi Jumalaa vai ei (5Moos.13:1-5).
Olen yli 20 vuoden aikana useaan otteeseen palannut siihen ilmoitukseen, jonka Kylälä sai, ja rohkenen sanoa, että hän sai tehtävän Jumalalta. Kaikki se toteutui hyvin tarkkaan, mitä hän sai tehtäväksi Hengen ilmoituksen kautta, vaikkakin hänen omat päätelmänsä olivat osittain virheellisiä.
Aralla mielellä tuon nyt esiin sen, minkä olen kokenut Jumalan johdatukseksi, tämän Kylälän työn jatkona. Tuleva aika on lahjomaton tuomari siinä, onko Pyhä Henki ollut mukana tässä työssä vai ainoastaan oma innostus. Profeettana en itseäni missään tapauksessa pidä!
Alajärvellä 12.09.2001
Seuraavaksi otteita kirjastani:
Danielin toinen luku:
Babyloniaa vastaa USA ja Englanti, Persiaa vastaa Venäjä, Kreikkaa vastaa Saksa, Rooman Imperiumia vastaa aluksi EEC, EU ja lopuksi antikristuksen kymmenvaltioliitto.
Samat valtiot edustavat petoja samassa järjestyksessä ajassamme.
Danielin seitsemäs luku – juuri meidän aikaamme!
Leijona (USA), Karhu (VENÄJÄ), Pantteri (SAKSA), kymmensarvinen peto (ANTIKRISTUKSEN LIITTO)
Dan.7:1-14:
Belsassarin,
Baabelin kuninkaan, ensimmäisenä hallitusvuotena Daniel näki unen,
päänsä näyn, vuoteessansa. Sitten hän kirjoitti tämän
unen.
Kertomuksen
alku on tämä: Daniel lausui ja sanoi: Minä näin yöllä näyssäni,
ja katso, taivaan neljä tuulta kuohutti suurta merta. Ja merestä
nousi neljä suurta petoa, kukin erilainen kuin toinen.Ensimmäinen
oli kuin leijona, mutta sillä oli kotkan siivet. Minun sitä
katsellessani reväistiin siltä siivet, ja se nostettiin maasta
pystyyn ja asetettiin kahdelle jalalle niinkuin ihminen, ja sille
annettiin ihmisen sydän. Ja katso, oli toinen peto, joka oli karhun
näköinen. Se nostettiin toiselle kyljellensä, ja sillä oli suussa
kolme kylkiluuta, hammasten välissä; ja sille sanottiin näin:
"Nouse ja syö paljon lihaa." Tämän jälkeen minä näin,
ja katso, oli taas toinen peto, pantterin kaltainen, ja sen selässä
oli neljä linnunsiipeä. Sillä pedolla oli neljä päätä, ja
sille annettiin valta. Sen jälkeen minä näin yöllisessä
näyssäni, ja katso, oli neljäs peto, kauhea, hirmuinen ja ylen
väkevä; sillä oli suuret rautaiset hampaat, ja se söi ja murskasi
ja tallasi tähteet jalkoihinsa. Se oli erilainen kuin kaikki
edelliset pedot, ja sillä oli kymmenen sarvea. Minä tarkkasin
sarvea, ja katso, eräs muu pieni sarvi puhkesi niiden välistä, ja
kolme edellisistä sarvista reväistiin pois sen edestä. Ja katso,
sillä sarvella oli silmät kuin ihmisen silmät, ja suu, joka
herjaten puhui. Minun sitä katsellessani valtaistuimet asetettiin,
ja Vanhaikäinen istuutui. Hänen vaatteensa olivat valkeat kuin lumi
ja hänen päänsä hiukset kuin puhdas villa. Hänen valtaistuimensa
oli tulen liekkejä, ja sen pyörät olivat palavaa tulta. Tulivirta
vuoti, se kävi ulos hänestä; tuhannen tuhatta palveli häntä, ja
kymmenen tuhatta kertaa kymmenen tuhatta seisoi hänen edessänsä.
Oikeus istui tuomiolle, ja kirjat avattiin.
Minä
katselin, ja silloin, niiden herjaavien sanojen tähden, joita sarvi
puhui, minun katsellessani peto tapettiin, ja sen ruumis hävitettiin
ja heitettiin tuleen palamaan. Ja muiltakin pedoilta otettiin valta
pois; niiden elämän pituus oli määrätty aikaa ja hetkeä myöten.
Minä näin yöllisessä näyssä, ja katso, taivaan pilvissä tuli
Ihmisen Pojan kaltainen; ja hän saapui Vanhaikäisen tykö, ja hänet
saatettiin tämän eteen.
Ja hänelle annettiin valta, kunnia ja valtakunta, ja kaikki kansat,
kansakunnat ja kielet palvelivat häntä. Hänen valtansa on
iankaikkinen valta, joka ei lakkaa, ja hänen valtakuntansa on
valtakunta, joka ei häviä.
PETOJEN LOPULLISET LIIKKEET
Kommenttini nyt: Uskon kaiken tämän tapahtuvan tällä vuosikymmenellä.
Lainauksia kirjastani 20 vuoden takaa - kirjoitin näin:
ENSIMMÄINEN
PETO ON LEIJONA - USA,
jolla on kotkan siivet
Leijona on eläinten kuningas, voimakas ja pelätty peto. Vielä mahtavammaksi leijonan tekevät sen siivet. Tällainen siivillä varustettu eläin on entistäkin nopeampi, ja sen vaikutusalue laajempi. Tällainen on tämän päivän leijona – USA. Se kontrolloi koko maailmaa suuren sotalaivastonsa turvin ja vakoilevan satelliittiverkkonsa kautta, joka sillä on avaruudessa. Kotkan siivillä varustettu leijona pitää myöskin sotilastukikohtia ympäri maailmaa.
Amerikka on ollut suurena siunauksena monille kansoille lähettämällä runsaasti lähetystyöntekijöitä ja varoja evankeliumin työhön. Se on ollut myös hyvin näyttävästi Israelin rinnalla näinä vuosikymmeninä. Amerikasta on myös tullut paljon pahaa, se on saastuttanut ihmismieliä filmiteollisuutensa ja monien harhaoppien kautta.
LEIJONALTA REVÄISTÄÄN SIIVET
USA:lta reväistään pois kotkan siivet, ja se asetetaan kahdelle jalalle ja sille annetaan ihmisen sydän. Onko seurakunnan ylösotto sama kuin siipien repäisy? Tapahtuuko nöyryytys sotilaallisesti?
Ylösoton jälkeen maailmassa syntyy suuri herätys. Amerikassa jos missä tiedetään se, että Jeesus hakee uskovaiset pois maan päältä.
TERRORI-ISKU NEW YORKIIN
Kirjani oli jo melkein lähtemässä painoon, kun tapahtui 11.9. klo 16.00 Suomen aikaa hirvittävin terroriteko, mitä maailmassa on koskaan tapahtunut. Väkivalta on noussut vitsaksi jumalattomuudelle (Hes.7:11).
Amerikan vapauden ja kaupallisen suuruuden ylpeys, World Trade Center joutui iskun kohteeksi kuten myös Pentagon. Neljä kaapattua matkustajakonetta matkustajineen oli matkalla kohteisiinsa. Kaksi konetta iskeytyi pilvenpiirtäjiin ja yksi Pentagoniin. Yksi koneista joko ammuttiin alas tai sen matkustajat saivat estettyä sen iskeytymisen johonkin tärkeään kohteeseen.
Kaivaukset raunioilla ovat käynnissä, ja tuhoista ei vielä lopullisesti tiedetä. Kuolleita on kuitenkin paljon, jopa tuhansia New Yorkin pormestarin mukaan.
Onko patsas jo tässä vaiheessa valmis, ja lähteekö leijona nyt liikkeelle?Tämän kirjan lukijat tulevat tämän näkemään. Olemme joka tapauksessa suurten tapahtumien edessä eikä maailma enää tule olemaan entisensä. Jumala sallii vihan nousta ja antaa tulla suuria mullistuksia.
Pelkään Israelin jäävän pian aivan yksin. Tämän konfliktin loppu voi johtaa Amerikan vetäytymiseen pois Israelin rinnalta. Raamattu osoittaa selvästi sen, että Israelilla ei tule olemaan ystäviä ja suuressa tuskassa se huutaa avuksi Israelin Messiasta ja Hän kuulee tämän hätähuudon.
VENÄJÄN KARHU
Ja katso, oli toinen peto, joka oli karhun näköinen.
Dan.7:5
Ja katso, oli toinen peto, joka oli karhun näköinen. Se nostettiin toiselle kyljellensä, ja sillä oli suussa kolme kylkiluuta, hammasten välissä; ja sille sanottiin näin: "Nouse ja syö paljon lihaa.
Karhu on voimakas eläin. Luonteeltaan karhu on aika säyseä, mutta puolustaessaan pentujaan ja ollessaan nälkäinen karhu on hirvittävä peto. Nämä piirteet tulevat myös esiin Venäjän karhun lähtiessä liikkeelle.
Raamattu näyttää antavan kuvan, että karhu on nälkäinen. Mitä kylkiluita se on kalunnut, emme tiedä, mutta sille annetaan lupa lähteä syömään PALJON lihaa.
Hes.38:15
ja lähdet asuinpaikastasi pohjan periltä, sinä ja sinun kanssasi lukuisat kansat, jotka kaikki ratsastavat hevosilla: suuri joukko, lukuisa sotaväki.
Me näemme tässä karhun, jonka maantieteellinen sijoitus ei voi viitata muuhun kuin Venäjään. Se lähtee pohjan periltä sotavoimineen.
Hes.39:2
Minä kuljetan sinua, talutan sinua, nostatan sinut pohjan periltä ja annan sinun hyökätä Israelin vuorille.
Pohjan periltä, Jäämeren reunoilta saakka, lähtevät Googin joukot liikkeelle. Jumalan talutusnuorassa valtakunnat täyttävät profeetalisen sanan viimeistä piirtoa myöten. Israel on niiden maiden joukossa, joihin Goog joukkoineen karkaa.
Hes.38:4
Minä kuljetan sinua, panen koukut sinun leukoihisi ja nostatan sotaan sinut ja kaiken sinun sotaväkesi: hevoset ja ratsumiehet, kaikki pulskasti puettuja, suuren joukon suurine ja pienine kilpineen, miekankantajia kaikki .
Koukut leuoissa kuvaavat sitä, kuinka tahdoton Goog on siinä tilanteessa, kun on tullut Jumalan aika liikutella karhua ja antaa sille runsaasti lihaa.
Hes.38:12
Sinä aiot saalista saada, ryöstettävää ryöstää, ojentaa kätesi raunioita kohti, jotka on saatu asutuiksi, ja kansaa kohti, joka on koottu pakanakansain seasta, joka on hankkinut karjaa ja omaisuutta ja asuu maan navassa.
Goog on liikkeellä ryöstämässä. Onko karhun nälkä niin suuri, että se joutuu lähtemään tähän alhaiseen ryöstösotaan Israelia vastaan? Israelia on riistetty vuosisatoja ja tapettu vain sen tähden, että se on juutalainen kansa. Nyt Jumala sallii kansalleen, joka on koottu kotimaahansa pakanain seasta, vielä tämänkin ryöstöyrityksen. Ryöstösota Israelin kohdalla jää Googilta vain yritykseksi, koska Jumala osoittaa voimansa puolustaessaan kansaansa. Googin joukot tulevat kaatumaan Israelin vuorille (Hes.38:18-23).
Tämä on karhun kukistumisen hetki ja tapahtuu samoihin aikoihin leijonan tuhon kanssa, koska patsaan valtakunnat tuhoutuvat yhdellä haavaa.
Hes.38:8-9
Ole valmis, varustaudu, sinä ja kaikki joukkosi, jotka ovat kokoontuneet sinun luoksesi, ja ole sinä varalla heitä varten. Pitkien aikojen perästä sinä saat määräyksen, vuotten lopulla sinun on karattava maahan, joka on tointunut miekan jäljiltä, koottu monien kansain seasta, - mentävä Israelin vuorille, jotka kauan aikaa olivat olleet rauniomaana; se on tuotu pois kansojen seasta, ja he asuvat turvallisina kaikki tyynni.
Sinä hyökkäät kuin rajuilma, tulet kuin pilvi, peittääksesi maan, sinä ja kaikki sotalaumasi ja lukuisat kansat, jotka ovat sinun kanssasi.
Varustautuminen oli hyvin kiivasta 1980-luvulla mutta on ainakin näennäisesti jonkin verran rauhoittunut sen jälkeen. Emme kuitenkaan tiedä, mitä todellisuudessa tapahtuu. Uskon enemmän Raamatun ilmoitukseen kuin poliittiisiin sopimuksiin ja valheellisiin lupauksiin.
Israel on koottu pitkän hajaannuksessa olon jälkeen omaan maahansa, maahan, joka oli kauan aikaa raunioina ja on saanut nyt runsaasti asukkaita. Israelin väkiluku ylitti 6 miljoonaa vuonna 1999. Tässä on mielenkiintoinen yhteys: kuusi miljoonaa juutalaista tapettiin Hitlerin kaasukammioissa, ja nyt Israelin väkiluku on kuusi miljoonaa. Onko tämä merkki siitä, että pyhän kansan yhden osan hajotus on päättynyt (Dan.12:7)?
Hyökkäys Lähi-Itään tapahtuu ilmahyökkäyksenä. Viholliskoneet peittävät pilvenä Israelin taivaan. Silloin nousee JUMALAN VIHA:
Hes.38:18
Mutta sinä päivänä, jona Goog karkaa Israelin maahan, sanoo Herra, Herra, nousee minun vihani hehku.
Alkaako karhun liikkeiden aikana VIHAN AIKA? Jos näin on, niin seurakunta ei ole enää tässä vihan ajassa!
1Tess.5:8-9
Mutta me, jotka olemme päivän lapsia, olkaamme raittiit, ja olkoon pukunamme uskon ja rakkauden haarniska ja kypärinämme pelastuksen toivo.
Sillä ei Jumala ole määrännyt meitä vihaan, vaan saamaan pelastuksen Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta…
Tämä on valtava lupaus Jumalan lapsille. Meitä Jumala EI OLE MÄÄRÄNNYT VIHAAN! Vihan aika kyllä tulee, mutta me olemme siitä poissa.
MIKÄ ON SUOMEN KOHTALO karhun naapurina?
Suomen alue ei ole kuulunut muinaiseen Rooman valtakuntaan. Merkitseekö tämä sitä, että Suomi irrotetaan vielä EU:sta? Suomi on kuulunut patsaaseen sen profetaalisen esitäyttymyksen aikana, nimittäin Venäjän kautta. Vuoteen 1917 saakka Suomi oli karhun vallan alla. Meneekö tilanne samaan lopputäyttymyksen aikana, se tullaan näkemään lähivuosina.
Jos Suomi liitetään väkivalloin Venäjään, niin Sakarjan kohta 6:6-8 voi toteutua voimakkaalla tavalla vielä kerran Suomen kohdalla. Jos seurakunta näkee nämä ajat, niin tietäköön silloin jokainen uskovainen, että ylösotto on lähellä.
Sak.6:6-8: Ne, joitten edessä on mustat hevoset, lähtevät pohjoiseen maahan, ja valkeat lähtevät niiden jäljessä. Täplikkäät lähtevät eteläiseen maahan. Ne väkevät lähtevät, ja menevät halusta, kuljeksimaan maata." Ja hän sanoi: "Menkää, kuljeksikaa maata." Ja ne kuljeksivat maata. Sitten hän huusi minut ja sanoi minulle näin: "Katso, ne, jotka lähtivät pohjoiseen maahan, saattavat minun Henkeni lepäämään pohjoisessa maassa."
USKOVIEN YLÖSTEMPAUS ON LÄHELLÄ, KOSKA JUMALA EI OLE MÄÄRÄNNYT OMIAAN VIHAAN.
SINULLE JOKA JÄIT TÄNNE, KUN JEESUS ON HAKENUT OMANSA POIS !
Jos tätä lukiessasi uskovaiset ovat jo kadonneet, sinun on hyvä tietää, mitä meille on tapahtunut ja minne me olemme kadonneet:
Uskovaisia eivät ole hakeneet ufot (ufot ovat saatanan juoni), eikä uskovaisille ole tapahtunut mitään pahaa, vaan meidän uskomme on muuttunut näkemiseksi! Meidän Herramme Jeesus, maailmankaikkeuden Hallitsija, on hakenut omansa kotiin (Joh.14:3). Olemme pois siitä ahdistuksen ajasta, mihin epäuskosi ja välinpitämättömyytesi tähden olet joutunut (1Tess.4:14-18, 1Kor.15:51-52, Luuk.17:26-35).
Maailmaan tulee nyt vaikeat ajat, koska laittomuudelta on poissa este: Pyhä Henki ja uskovaiset (2Tess.2:7-12). Tuleva maailman hallitsija on Jeesuksen vastustaja, antikristus, muutaman vuoden ajan.
Etsi heti käsiisi Jumalan Sana, Raamattu, äläkä luovuta sitä pois! Lue Uutta Testamenttia ja ojentaudu sen mukaan. JUMALA TARKOITTAA SITÄ MITÄ SANOO. Me olemme uskoneet ja toimineet Sanan mukaan, ja nyt poissaolomme todistaa Jumalan Sanan luotettavuutta.
Pian sinua vaaditaan ottamaan käteesi tai otsaasi numerosarja tai koodi (mikrosiru). Älä ota tätä pedon merkkiä, vaikka et voisikaan ostaa kaupasta mitään ilman sitä. Älä ota merkkiä äläkä kumarra petoa, vaikka se maksaisi henkesi, sillä jokainen, joka kumartaa petoa tai ottaa hänen merkkinsä tai nimensä luvun, joutuu Jumalan vihan alle (Ilm.13:15-18; 14:6-7).
Tee parannus, palvele Jeesusta ja anna kunnia Jumalalle (Ilm.14:13). Jumala odottaa vieläkin sinun kääntyvän Hänen puoleensa (Ilm.16:9,11). AUTA JUUTALAISIA, JUMALAN SILMÄTERÄÄ (Sak.2:7-9, Aam.3:2). KYSEINEN AIKA ON AHDISTUKSEN AIKA JA KOITUU JÄLJELLE JÄÄNEILLE JUUTALAISILLE PELASTUKSEKSI, KUN HE LÖYTÄVÄT JEESUKSEN (ROOM.11:25-27, HES.20:34-38, MATT.24:221-22).
Pysy lujana Jumalan Sanassa loppuun asti, niin saat olla pelastettujen
joukossa (Ilm.20:4). Raamattu sanoo: "TAIVAS JA MAA KATOAVAT, MUTTA MINUN SANANI EIVÄT KOSKAAN KATOA" (MATT.24:35).
Eräs veli näki tällaisen ilmestyksen (kartta):
Posted in, tagged 2. Tess. 2:3, apostasia,Tempaus ja Jeesuksen toinen tulemus, luopumus, tempaus on 20 kesäkuun, 2020| Leave a Comment »
”Älkää antako kenenkään millään tavoin eksyttää itseänne. Ensin näet tapahtuu luopumus/lähtö ja ilmestyy laittomuuden ihminen, kadotuksen lapsi” (2.Tess. 2:3).
Ymmärrän, että vilkaisu otsikkoon voi saada sinut painamaan torkkunappia. Miksi tutkia yhden sanan käännöstä? Teemme niin, koska sillä on kyky suuresti vahvistaa uskoamme siihen, että seurakunta jää kokonaan pois tulevasta ahdistuksesta. Salli minun selittää, miksi tämä on meille tärkeää.
Viime vuosina kreikan sana apostasia jakeessa 2. Tess. 2:3:ssa on saanut lisääntynyttä huomiota. Perinteinen näkemys on, että se viittaa lähtöön raamatullisesta uskosta, kuten näemme kaikissa (KJV:ta) uudemmissa englanninkielisissä käännöksissä, mutta näin ei ole ollut aina.
Varhaisimmat englanninkieliset käännökset käänsivät sanan apostasia ”lähdöksi”, kuten fyysisessä poistumisessa paikasta.[i] KJV:n kääntäjät kuitenkin muuttivat tämän; he katsoivat, että apostasia on hengellinen ”luopuminen” ja kääntäjät ovat siitä saakka seuranneet heidän johtoaan.
Onko kuitenkin olemassa järkeviä syitä vastustaa vallitsevaa ajattelua asian suhteen? Voimmeko oikeuttaa sanan kääntämisen fyysiseksi lähdöksi, joka viittaa tempaukseen?
Vaikka olenkin aina ollut pretribulatiivisen tempauksen [tempaus ennen vihan aikaa] vahva kannattaja, olin aiemmin hyvin vastahakoinen katsomaan jakeen 2. Tess. 2:3 viittaavan mihinkään muuhun kuin luopumukseen seurakunnassa. Viimeaikainen tutkimus on kuitenkin vienyt minua eri suuntaan.
Sana apostasia voi viitata fyysiseen lähtöön
Kirjassaan The Falling Away tri. Andy Woods esittää todisteet, että sana apostasia jakeessa 2. Tess. 2:3 on fyysinen lähtö eikä uskosta luopuminen. Kreikan sana apostasia tarkoittaa yksinkertaisesti ”poistua” tai ”lähteä”. Vain tutkimalla, miten sanaa on käytetty sen välittömässä kontekstissa, voidaan päätellä mistä lähdetään ja onko kyseessä hengellinen vai fyysinen lähtö.[ii]
Uuden testamentin kirjoittajat käyttivät sanan apostasia verbimuotoa 15 kertaa. Kuten tohtori Woods huomauttaa: ”Vain kolme kertaa se tarkoittaa hengellistä lähtöä. Loput 12 kertaa se tarkoittaa selvästi fyysistä lähtöä, kuten esim. Luuk. 2:37: ’…ja oli nyt leski, kahdeksankymmenen neljän vuoden ikäinen. Hän ei poistunut pyhäköstä.’”[iii]
Sanan juuriverbimuoto antaa lisätodisteen, että apostasia voi viitata joko hengelliseen loikkaukseen tai fyysiseen lähtöön jostakin paikasta. Näin ollen konteksti kertoo, kuinka sana tulee kääntää.
Konteksti tukee fyysistä lähtöä
Jakeen 2. Tess. 2:3 kokonaiskonteksti tukee vahvasti fyysistä lähtöä. Tempaus on pääaihe molemmissa kirjeissä, jotka Paavali kirjoitti tessalonikalaisille, samoin kuin luvussa 2. Tess. 2.
Tri. Woods kirjoittaa: ”Koska ’konteksti on kuningas’ sanan apostasia merkityksen määrittämisessä ja Tessalonikalaiskirjeiden laajempi konteksti liittyy Kristuksen paluuseen, niin kääntäjien tulisi olla avoimia sanan ymmärtämiselle fyysiseksi poistumiseksi. Siten näiden kahden kirjeen laajempi konteksti ei suosi sanan apostasia kääntämistä hengelliseksi lähdöksi, vaan fyysiseksi.”[iv]
Vahva todiste fyysisen lähdön puolesta tulee välittömästä kontekstista. Luku 2. Tess. 2 alkaa näillä sanoilla: ”Mutta mitä tulee meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen tulemukseen ja meidän kokoontumiseemme hänen tykönsä…”(jae 1). Paavali aloittaa tämän kohdan (jakeet 1–12) viittauksella tempaukseen. Tämän perusteella on varmaa, että kaksi jaetta myöhemmin hänellä on edelleen mielessään Herran ilmestyminen viemään meidät kotiin.
Sanan apostasia käyttäminen jakeessa 2. Tess. 2:3 fyysisenä lähtönämme tempauksessa on täysin johdonmukaista välittömän ja kokonaiskontekstin kannalta. Ajatusta hengellisestä poistumisesta uskosta ei löydy mistään; Paavali ei viittaa siihen missään ensimmäisessä eikä toisessa tessalonikalaiskirjeessä.
Paavali viittaa määrättyyn tapahtumaan
Paavalin käyttämä määräävä artikkeli sanan apostasia edessä kertoo, että hänellä on mielessään nimenomainen tapahtuma, joko tietty luopumuksen tapaus, tai määrätty tilanne, kuten tempaus.
Jos sana apostasia viittaa hengelliseen luopumiseen uskosta, niin kuinka erotamme sen monista muista ajoista seurakunnan historiassa, kun se on luopunut raamatullisista opetuksista? Suuri osa tämän päivän järjestäytyneestä seurakunnasta on lähtenyt kauas pois käsityksistä, jotka Herra antoi apostoleidensa kautta. Voisiko Herran päivän alkamiseen liittyvä luopumus olla yhtään pahempi?
Määräävä artikkeli kertoo meille, että apostolilla on mielessään määrätty tapahtuma, jonka hänen lukijansa helposti tunnistaisivat. Paavali ei kuitenkaan missään viittaa hengelliseen luopumukseen kummassakaan kirjeessään tessalonikalaisille eikä tarjoa mitään selventävää lisätietoa. Ainoa lähtö, jonka lukijat voisivat tunnistaa, on tempaus.
Paavali ei mainitse hengellistä luopumusta kummassakaan kirjeessään tessalonikalaisille
Huomaa, mitä Paavali sanoo jakeessa 2. Tess. 2:5: ”Ettekö muista, että minä, kun vielä olin teidän tykönänne, sanoin tämän teille?” Kun tarkastelemme kumpaakin kirjettä, näemme toistuvia viittauksia tempaukseen, mutta näissä kirjeissä Paavali ei missään mainitse uskosta luopumista.
Jos Paavali viittaisi tiettyyn myöhempien aikojen luopumiseen, josta hän olisi aiemmin neuvonut käännyttämiään Tessalonikassa, odottaisimme, että hän olisi maininnut siitä jossakin näissä kirjeissä korostaen Jeesuksen paluuta seurakunnallensa, mutta hän ei tee sitä.
Miksi Paavali mainitsisi tietyn hengellisen lähdön uskosta tärkeänä indikaattorina Herran päivälle ilman mitään muuta mainintaa kummassakaan kirjoittamassaan kirjeessä? Ja jos hän ei ollut vielä maininnut siitä heille, odottaisimme siihen jonkinlaista selitystä, mutta sitä emme löydä.
Se, että kummassakaan Tessalonikalaiskirjeessä ei missään mainita hengellistä luopumusta, antaa paljon lisätukea jakeelle 2. Tess. 2:3 viittauksena tempaukseen, johon Paavali viittaa usein.
Kuten tri. Woods huomauttaa, Paavali ei viittaa edes seurakunnan hengelliseen luopumukseen viimeisinä päivinä ennen kuin vasta paljon myöhemmin lähellä palvelutyönsä loppua. Ja kun hän tekee sen, hän lisää paljon tukevia yksityiskohtia. (1. Tim. 4:1-5; 2. Tim. 4:3-5).
Fyysinen lähtö on johdonmukainen jakeiden 7-8 kanssa
Jakeissa 2. Tess. 2:7-8 Paavali kirjoittaa: ”Sillä laittomuuden salaisuus on jo vaikuttamassa; jahka vain tulee tieltä poistetuksi se, joka nyt vielä pidättää, niin silloin ilmestyy tuo laiton, jonka Herra Jeesus on surmaava suunsa henkäyksellä ja tuhoava tulemuksensa ilmestyksellä”,
Nämä jakeet kertovat, että antikristuksen ilmestyminen ei voi tapahtua, ennen kuin pidättäjä on poistettu tieltä. Todisteet viittaavat Pyhään Henkeen pidättäjänä ja siten tempaukseen aikana, jolloin Hänen erityinen pidättävä läsnäolonsa jättää maan. Aivan kuten Pyhä Henki laskeutui helluntaipäivänä ainutlaatuisella tavalla, samoin Hänen pidättävä läsnäolonsa lähtee meidän kanssamme, kun Jeesus vie seurakunnan Isänsä taloon taivaassa (Joh. 14:2-3).
Huomaa samankaltaisuudet jakeen 3 kanssa, jos oletamme sanan apostasia tarkoittavan fyysistä lähtöä.
Jakeessa 3 Jeesus poistaa seurakuntansa tempauksen kautta; jakeissa 7-8 Herra ottaa pois pidättäjän, joka estää antikristusta tekemästä itseään tunnetuksi maailmalle.
Sekä jakeissa 3 että 7-8 antikristus ilmestyy sen jälkeen, kun Pyhän Hengen läsnäolo seurakunnassa on poistettu.
Jos sana apostasia viittaa fyysiseen lähtöön jakeessa 3, niin havaitsemme tarkan rinnakkaisuuden jakeissa 7-8, mikä antaa meille lisää todisteita tempauksen puolesta.
Tempaus vastaa tessalonikalaisten odotuksia
Tessalonikan nuoret uskovat odottivat Herran tulevan hakemaan heidät ennen Herran päivän alkamista. Heidän reaktionsa väärään viestiin, joka kertoi heille tämän ajan jo alkaneen, vahvistaa tämän. Kuultuaan uutisen he olivat paniikissa.
Vastatessaan heidän hermostuneisuuteensa tämän väärään viestin johdosta Paavali kehotti heitä, ”ettette anna minkään hengen ettekä sanan ettekä minkään muka meidän lähettämämme kirjeen heti järkyttää itseänne, niin että menetätte mielenne maltin”, (2. Tess. 2: 2). Verbi järkyttää tarkoittaa keinuvaa liikettä, heilumista ylös ja alas, kuten maanjäristyksen keikuttama rakennus. Maltin menettäminen (alarmed) tarkoittaa pelon tunnetta sanan käytön tässä välittäessä ”hermostuneen jännityksen hälytystilan”.
Uutinen Herran päivän alkamisesta oli jo näkyvästi hermostuttanut tessalonikalaiset. Paavali kuvaa heitä samalla sanalla kuin rakennusta maanjäristyksen aikana. Eikö ole ihmeellistä, että nämä nuoret uskovat, jotka jo kärsivät kovasta vainosta, niin järkyttyivät tästä uutisesta? He katsoivat tämän nyt alkaneen ajan paljon pahemmaksi, kuin heidän siihenastiset hirveät olosuhteensa.
Paavalin päätarkoitus luvussa 2. Tess. 2 oli vakuuttaa Tessalonikan uskoville, että Herran päivä ei ollut vielä alkanut. Jos pidämme sanaa apostasia jakeessa 3 fyysisenä lähtönä, niin eikö se vahvista tätä?
Se sopii myös lupaukseen 1. Tess. 5:9: ”Sillä ei Jumala ole määrännyt meitä vihaan, vaan saamaan pelastuksen Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta.” Paavali oli aiemmin kertonut tessalonikalaisille, että Jeesus tulisi hakemaan heidät ennen Herran päivän vihan alkamista. On paljon järkevämpää, että Paavali muistuttaa lukijoitaan tästä lupauksesta sen sijaan, että esittelisi ajatuksen hengellisestä luopumuksesta, josta emme löydä mitään mainintaa kummassakaan kirjeessä, jotka hän kirjoitti heille.
Mikä on se mahtava juttu?
Joten mikä on hieno juttu koskien sanaa apostasia jakeessa 2. Tess. 2:3 fyysisenä lähtönä hengellisen luopumuksen sijaan? Se antaa huomattavaa lisätukea uskolle pretribulatiiviseen tempaukseen, joka tapahtuu ennen tätä Jumalan vihan aikaa maan päällä. Se kertoo meille, että Jeesuksen täytyy tulla seurakunnallensa, ennen kuin maailma tunnistaa antikristuksen, minkä tiedämme tapahtuvan tämän ajan alkaessa.
Tämä ei ole toiveajattelua, vaan tulos jakeen 2. Tess. 2:3 kontekstin huolellisesta tutkimisesta, mikä antaa paljon todisteita, että sana apostasia tarkoittaa fyysistä lähtöä ja on näin ollen viittaus tempaukseen.
Paavalin kirjeissä tessalonikalaisille sekä Uudessa testamentissa on paljon lisätukea pretribulatiiviselle tempaukselle. Seuraava postisarjamme koostuu yksityiskohtaisesta puolustuksesta uskollemme, että Jeesus vie meidät kotiin ennen ahdistusta.
Viitteet:
[i] The Wycliffe Bible (1384), Tyndale Bible (1526), Coverdale Bible (1535), Cranmer Bible (1539), Breeches Bible (1576), Beza Bible (1583), and Geneva Bible (1608) all translated “apostasia” as a physical departure.
[ii] Andy Woods, The Falling Away – Spiritual Departure or Physical Rapture? (Taos, NM, Dispensational Publishing House, Inc., 2018), p. 19.
[iii] Ibid. p. 23
[iv] Ibid. p. 27
[v] Woods, p. 13
[vi] Hiebert, D Edmond, The Thessalonian Epistles (Chicago: Moody Press, 1971), p. 301.
[vii] Ibid., p. 302
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti