maanantai 23. maaliskuuta 2015



SEURAKUNNAN AJASTA ISRAELIN AIKAAN


Olemme todistamassa seuraavia asioita Raamatun ilmoituksesta:

- Jumalan lupaukset Israelille ovat lopullisesti toteutumassa 
- paluu omaan maahan on osittain toteutunut 
- juutalaisten hengellinen herääminen ja Messiaan etsiminen on toteutumassa
- seurakunta lähtee ennen juutalaisten suurta ahdistusta, jolloin Israel kansakuntana pelastuu (jäännös)

Mitä Jumala on luvannut Israelille heidän asumispaikastaan?

1Moos.12:6-7
Ja Abram kulki maan läpi aina Sikemin paikkakunnalle, Mooren tammelle asti. Ja siihen aikaan kanaanilaiset asuivat siinä maassa.  Silloin Herra ilmestyi Abramille ja sanoi: "Sinun jälkeläisillesi minä annan tämän maan." Niin hän rakensi sinne alttarin Herralle, joka oli hänelle ilmestynyt.

1Moos.13:15
Sillä kaiken maan, jonka näet, minä annan sinulle ja sinun jälkeläisillesi ikuisiksi ajoiksi.

Tämän Aabrahamille antamansa  lupauksen Jumala vahvisti vielä Iisakille ja Jaakobille (1Moos.26:3, 28:13).

Lupaus on kirkas ja aivan selvä, ilman mitään ehtoja, mutta omistusoikeuteen on tullut katkos Israelin tottelemattomuuden tähden. Pitkän väliajan jälkeen – nyt aikojen lopulla Jumala vahvistaa liittonsa, koska liiton lupaus kuului, että ”ikuisiksi ajoiksi” maa kuuluu Israelille.

5Moos.4:27-31
Ja Herra hajottaa teidät kansojen sekaan, ja ainoastaan vähäinen joukko teitä on jäävä niiden pakanakansojen keskelle, joiden tykö Herra teidät kuljettaa. Ja siellä te palvelette jumalia, jotka ovat ihmiskätten tekoa, puuta ja kiveä, jotka eivät näe eivätkä kuule, eivät syö eivätkä hajua tunne. Mutta sitten sinä siellä etsit Herraa, sinun Jumalaasi, ja sinä löydät hänet, kun kysyt häntä kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi. Kun olet ahdistuksessa ja kaikki tämä kohtaa sinua aikojen lopussa, niin sinä palajat Herran, sinun Jumalasi, tykö ja kuulet hänen ääntänsä. Sillä Herra, sinun Jumalasi, on laupias Jumala. Hän ei jätä sinua eikä hukuta sinua; hän ei unhota sinun isiesi kanssa tekemäänsä liittoa, jonka hän on heille valalla vahvistanut.

Jumala on  on nyt toteuttamassa liittoansa silmiemme edessä. Tätä prosessia on kestänyt jo noin 100 vuotta. Kauan aikaa saivat juutalaiset olla hajoitettuina pakanakansojen sekaan, niin kuin Raamatussa on ilmoitettu.

Hoosean kirjan otsikko (3. luku) kuuluu: ”Profeetan  avioliitto kuvauksena Israelin pitkäaikaisesta kurituksesta, jota seuraa kääntymys”:

Hoos.3:4-5
Sillä kauan aikaa saavat israelilaiset olla ilman kuningasta ja ruhtinasta, ilman uhria ja patsasta, ilman kasukkaa ja kotijumalia. Senjälkeen israelilaiset kääntyvät ja etsivät Herraa, Jumalaansa, ja Daavidia, kuningastansa. Vavisten he lähestyvät Herraa ja hänen hyvyyttänsä päivien lopulla.

Oman pyhän nimensä takia Jumala tekee kaiken tämän:

Hes.36:17-23
"Ihmislapsi, kun Israelin heimo asui maassansa, he saastuttivat sen vaelluksellaan ja teoillaan. Niinkuin kuukautistilan saastaisuus oli minun edessäni heidän vaelluksensa. Niin minä vuodatin kiivauteni heidän ylitsensä veren tähden, jota he olivat vuodattaneet maassa, ja heidän kivijumalainsa tähden, joilla he olivat sen saastuttaneet. Ja minä hajotin heidät pakanakansojen sekaan, ja heidät siroteltiin muihin maihin. Vaelluksensa ja tekojensa mukaan minä heidät tuomitsin. Niin he tulivat pakanakansain sekaan; minne tulivatkin, he häpäisivät minun pyhän nimeni, kun heistä sanottiin: 'Nämä ovat Herran kansa, mutta heidän on täytynyt lähteä pois hänen maastansa.' Niin minun tuli sääli pyhää nimeäni, jonka Israelin heimo saastutti pakanakansain seassa, minne tulivatkin. Sentähden sano Israelin heimolle: Näin sanoo Herra, Herra: En tee minä teidän tähtenne, Israelin heimo, sitä minkä teen, vaan oman pyhän nimeni tähden, jonka te olette häväisseet pakanakansain seassa, minne tulittekin. Minä pyhitän suuren nimeni, joka on häväisty pakanakansain seassa, jonka te olette häväisseet heidän keskellänsä. Ja pakanakansat tulevat tietämään, että minä olen Herra, sanoo Herra, Herra, kun minä osoitan teissä pyhyyteni heidän silmäinsä edessä. Minä otan teidät pois pakanakansoista ja kokoan teidät kaikista maista ja tuon teidät omaan maahanne.

Ei Israel ole vaeltanut hyvin ja siten ansainnut jotakin.  Jumala on sitonut pyhän nimensä tähän kansaan, ja Hän toteuttaa kaiken sen mitä on luvannut.

Vuonna 1948 viikunapuu Israel puhkesi lehteen ja on osaksi koottu omaan maahansa.

Sinä ehkä kysyt, mitä tämä todistaa seurakunta-ajan päättymisestä; eikö kaikki juutalaiset pidä ensin koota omaan maahansa, ja sitten vasta voitaisiin puhua profetian lopullisesta täyttymisestä?

Kyllä!

Mutta tähän murrosvaiheeseen liittyy hyvin tärkeä tapahtuma, joka koskettaa koko maailmaa, ja tämä hetki on lähellä!

Ennen kuin Israelin kansan suuri herätys alkaa, seurakunta temmataan pois. Tämä tapahtuu silloin, kun Israel on vain osittain koottu omaan maahansa. Suuri ahdistus kohtaa Israelia ja koko maailmaa:

Dan.12:1-2,4,7-9
Siihen aikaan nousee Miikael, se suuri enkeliruhtinas, joka seisoo sinun kansasi lasten suojana. Ja se on oleva ahdistuksen aika, jonka kaltaista ei ole ollut siitä saakka, kuin kansoja on ollut, hamaan siihen aikaan asti. Mutta siihen aikaan pelastetaan sinun kansasi, kaikki, jotka kirjaan kirjoitetut ovat.  Ja monet maan tomussa makaavista heräjävät, toiset iankaikkiseen elämään, toiset häpeään ja iankaikkiseen kauhistukseen. Mutta sinä, Daniel, lukitse nämä sanat ja sinetöi tämä kirja lopun aikaan asti. Monet sitä tutkivat, ja ymmärrys lisääntyy. Ja minä kuuntelin pellavapukuista miestä, joka oli virran vetten yläpuolella, ja hän nosti oikean ja vasemman kätensä taivasta kohti ja vannoi hänen kauttansa, joka elää iankaikkisesti: "Siihen on vielä aika, kaksi aikaa ja puoli aikaa. Ja kun pyhän kansan yhden osan hajotus on loppunut, silloin nämä kaikki täyttyvät."  Ja minä kuulin, mutta en ymmärtänyt, ja minä sanoin: "Herrani, mikä on oleva näitten päätös?" Niin hän sanoi: "Mene, Daniel, sillä ne sanat pysyvät lukittuina ja sinetöityinä lopun aikaan asti.

Tämä on sama ahdistus mistä Jeesus mainitsee Matt:24:21-22.

Israelin suuri hengellinen herääminen alkaa seurakunnan ylösoton jälkeen,  sitten kun pakanain täysi luku on tullut sisälle (Room.11:25-27).  Tosin ylösoton jälkeenkin vielä pakanoita pelastuu, kuten Raamattu ilmoittaa:

Apt.15:14-17
Simeon on kertonut, kuinka Jumala ensi kerran katsoi pakanain puoleen ottaakseen heistä kansan omalle nimellensä. Ja tämän kanssa pitävät yhtä profeettain sanat, sillä näin on kirjoitettu: 'Sen jälkeen minä palajan ja pystytän jälleen Daavidin sortuneen majan; minä korjaan sen repeämät ja nostan sen jälleen pystyyn, että jäljelle jääneet ihmiset etsisivät Herraa, ynnä kaikki pakanat, jotka ovat minun nimiini otetut, sanoo Herra, joka tämän tekee.

Jeesus on Messias!!!  Näin kirjoitti rabbi kirjeessään, jonka hän jätti jälkipolville. Rabbi Kadouri kuoli 2006 keväällä 108-vuotiaana.

JUMALA KOKOAA ENSIN YHDEN OSAN OMAISUUSKANSASTAAN OMAAN MAAHANSA, JA SEN JÄLKEEN ALKAA HENGELLISEN KYLVÖN AIKA (JUUTALAISTEN EVANKELIOINTI). SITTEN SEURAKUNTA-AIKA PÄÄTTYY YLÖSOTTOON ELI TEMPAUKSEEN JA ALKAA JAAKOBIN AHDISTUKSEN AIKA, JOKA ON JUUTALAISEN KANSAN SUURI HERÄTYKSEN AIKA.  TÄSTÄ ETSINNÄSTÄ JA HERÄTYKSEN ALKAMISESTA ON JO MERKIT NÄKYVISSÄ:

Hes.36:24-28
Minä otan teidät pois pakanakansoista ja kokoan teidät kaikista maista ja tuon teidät omaan maahanne. Ja minä vihmon teidän päällenne puhdasta vettä, niin että te puhdistutte; kaikista saastaisuuksistanne ja kaikista kivijumalistanne minä teidät puhdistan. Ja minä annan teille uuden sydämen, ja uuden hengen minä annan teidän sisimpäänne. Minä poistan teidän ruumiistanne kivisydämen ja annan teille lihasydämen. Henkeni minä annan teidän sisimpäänne ja vaikutan sen, että te vaellatte minun käskyjeni mukaan, noudatatte minun oikeuksiani ja pidätte ne. Niin te saatte asua maassa, jonka minä annoin teidän isillenne; ja te olette minun kansani, ja minä olen teidän Jumalanne.

Tämä uusi liitto Jeesuksessa, Israelin Messiaassa, astuu voimaan koko jäljellejäävän kansan kanssa.  Kaikki Jaakobin ahdistuksen eli vihan aikana eloon jäävät juutalaiset ottavat vastaan Jeesuksen omana Messiaanaan ja siirtyvät 1000-vuotiseen valtakuntaan:

Jer.30:3,7-8
Sillä katso, tulee aika, sanoo Herra, jolloin minä käännän kansani Israelin ja Juudan kohtalon, sanoo Herra, ja palautan heidät maahan, jonka olen antanut heidän isillensä, ja he saavat periä sen." Voi! Suuri on se päivä, ei ole sen kaltaista. Se on Jaakobille ahdistuksen aika, mutta hän on pelastuva siitä. Ja sinä päivänä, sanoo Herra Sebaot, minä särjen ikeen sinun kaulastasi ja katkaisen sinun siteesi. Eivät tee enää muukalaiset heitä palvelijoikseen.

Jokaisen uskovaisen on hyvin tärkeä ymmärtää, että armotalouskausi, jonka apostoliksi Jumala valitsi Paavalin (Ef.3:2), on nyt PÄÄTTYMÄSSÄ JA SE PÄÄTTYY  KRISTUKSESSA KUOLLEITTEN YLÖSNOUSEMUKSEEN JA NIIDEN YLÖSNOUSEMUKSEEN, JOTKA OVAT ELOSSA JA USKOSSA.  TEMPAUS ELI YLÖSOTTO ON LÄHELLÄ!

Tämä aika on ilmoitettu yhden sukupolven tarkuudella, ja me elämme juuri nyt sen ilmoitetun sukupolven loppuaikaa (Hoos.6:1-3, Ps.102:17-19, Matt.24:32-34, Luuk.21:29-32).

Juhani Laukkonen

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Raijan todistus